قوانین بین المللی حقوق بشر از اسلام نشات گرفته است

یک حقوقدان گفت: قوانین بین المللی حقوق بشر برخلاف ادعای واهی برخی از کشورها از تعالیم اسلامی نشات گرفته است.

حمید اصغر زاده در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این مطلب  که قوانین بین المللی حقوق بشر به روح انسانی توجه دارند اظهار داشت: این مساله با تعالیم اسلامی در تعارض نیست یعنی حقوق بشر در جوهر عمق و اصل خود به تعالیم دین اسلام توجه ویژه‌ای دارد و  به اعتبار آینده اسلام انسان را به زندگی والای انسانی رهنمون شده است.

این حقوقدان ادامه داد: برخلاف بسیاری از اتهامات نقض حقوق بشر به اسلام خوشبختانه قواعد و احکام اسلامی کاملتر و حقوقی تر است.
 
وی با بیان این که برخی از  کشورهای اسلامی اصل حقوق بشر را لگد مال می‌کنند تصریح کرد: برخی از مدعیان دروغین حقوق بشر که سلاح تروریست های  کشورهای منطقه را تامین و به نام اسلام و دفاع از حقوق بشر اهداف مذبوحانه خود را پیاده می‌کنند.

اصغر زاده با اشاره به مفاد قانون موجود در حقوق بین المللی که می توان جنایتکاران مرتکب به جنایت های بین المللی و ضد حقوق بشر را در هر جای دنیا مورد پیگری قرار می دهد، افزود:  پیگری پرونده جنایات چنین افرادی در دادگاه‌های محلی برپایه حقوق بین المللی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: صلاحیت قضایی جهانی این امکان را فراهم می‌کند که  جنایتکاران در نظام‌های قضایی کشورهای مختلف مورد پیگرد قرار بگیرند.

اصغر زاده با تاکید بر اینکه پیش از این نهادهای حقوق بشری همواره با استفاده از روش‌های سنتی ، با انتشار اعلامیه برگزاری راه پیمایی و فعالیت‌هایی از این قبیل به افشاگری جنایتها  می‌پرداختند اظهار داشت: صلاحیت قضایی جهان کمک می‌کند تا کشورهای هم پیمان به روش عمل نیز دست به کار شوند که با به کار گیری صلاحیت قضایی جهانی جنایتکاران ضد حقوق بشر محاکمه و زندان محکوم می‌شوند.

این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید با همکاری و همراهی یکدیگر و با پافشاری براصل دفاع از حقوق بشر به دنبال  تثبیت این حقوق در کشورهایی باشند که هیچ توجهی به آن نمی شود.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.