قیچی ساز، مرد اول هیمالیا نوردی ایران

عظیم قیچی ساز بدون شک به عنوان مرد اول کوهنوردی ایران شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، عظیم قیچی ساز را می توان معروف ترین کوهنورد ایرانی دانست چرا که نه تنها در ایران بلکه در جهان ن یز نامی آشنا برای اهالی کوه و کوهنوردی است.

افتخارات  قیچی ساز در فتح قلل مطرح دنیا به قدری زیاد است که باعث شده از وی به عنوان پرافتخارترین هیمالیانورد ایرانی یاد کنند.

شایان ذکر است، ، قیچی ساز تا کنون موفق شده است ۹ قله بالای هشت هزار متری دنیا را زیر پا بگذارد و  تنها ۵ قله ی دیگر باقی مانده است تا وی به عنوان فاتح تمام قلل بالای هشت هزار متر دنیا لقب بگیرد.

این گزارش حاکی از آن است که این جوان تبریزی اولین صعود جدی اش را در سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و موفق شد قله ۶۴۰۰ متری “ماربل وال ” قزاقزستان را فتح کند.

قیچی ساز در سال ۸۲ نیز و در ترکیب تیم ملی  بزرگسالان برای صعود به قله ۸۰۶۸ متری گاشربروحه ۱ اعزام شد و پس از آن و در سال بعد قله های ۷۲۰۰ متری ایران پیک و ۷۱۲۷ متری اسپانتینگ را به زانو درآورد.

گفتنی است هیمالیا نورد کشور در سن ۲۴ سالگی و در سال ۸۴ توانست بدون استفاده از کپسول اکسیژن بر بام جهان یعنی اورست بیاستد.

گفتنی است، قیچی ساز در سالهای بین ۸۵ تا ۸۸ نیز صعودهای متعددی همچون فتح بلندترین قله رشته کوه هندوکش (نوشاق،۷۴۹۵ متر ) قله برودپیک (۸۰۴۸متر ) ، شمالی ترین و سردترین قله ۷ هزار متری دنیا (پوبرا با ۷۴۳۹ متر ارتفاع) را در دستور کار خود قرار داد و به یک کوهنورد پخته صعود به قلل مطرح دنیا تبدیل شد.

عظیم قیچی ساز در بهار سال ۸۹ سرپرستی تیمی را برعهده گرفت و موفق شد با آن تیم قله رائو لاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ متررا فتح کند و سپس در تابستان  همان سال توانست با صعود به قله نانگا پارابات دومین قله خطرناک جهان را به زانو در بیاورد و اسم خودش را درسطح گسترش دهد.

وی در سال ۹۰ نیز قله سرشناس کانچن چونگا سومین قله بلند جهان را فتح کند و به عنوان نحستین ایرانی فاتح این قله معرفی شد.

و اما در تابستان همان سال بود که بعد از صعود به قله گاشریروم ۱ به همراه لیلا اسفندیاری تصمیم به فتح گاشریروم ۲ گرفت و در حین صعود خانم اسفندیاری (کوهنورد سرشناس کشور ) در اثر سقوط از ارتفاع در گذشت و تلخ ترین خاطره ی قیچی ساز را در کوه رقم زد.

پرافتخارترین کوهنورد کشورمان سال ۹۰ را نیز با فتح آناپورنا در نپال آغاز کرد و بعد از تلاش ۵۰ روزه به این مهم دست یافت.

قیچی ساز تنها ایرانی ای است که آناپورنا (سخت ترین قله هیمالیا ) را به شکل موفقیت آمیز فتح کرده است.
وی اخیرا نیز با فتح فنی ترین و سخت ترین قله جهان یعنی قله ۱۲۲ معروف به کوه وحشی این صعود را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.