قیمت محصولات پتروشیمی در ایران وابسته به قیمت جهانی نفت است

بررسی دلایل نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازار

تعیین قیمت محصولات پتروشیمی در بازار ایران وابسته به نوسان های قیمت جهانی نفت است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، مدیر داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد قیمت محصولات پتروشیمی و شرایط بازار اظهار کرد: قیمت ها در ایران نیز مانند سایر کشورها تابع بازار است و باید گفت که شیب کاهش قیمت محصولات جهانی تند نبوده و کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی تابعی از قیمت نفت است.

جمشید محمدی افزود: نوسان قیمت نفت در بازار بر بهای جهانی محصولات پتروشیمی نیز تاثیر گذار است و اکنون که نفت از بشکه ای ۱۲۰ دلار به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است بازار دستخوش تغیر قیمت می شود.

وی افزود: هنگامی که قیمت نفت به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند، محصولات پتروشیمی در بازار جهانی به تدریج و ممکن است ظرف یک ماه کاهش پیدا کند.

محمدی ادامه داد: به طور مثال قیمت محصولات پلی اتیلن ترفتالات گرید پت، در بازار جهانی به تدریج از ماه اسفند کاهش پیدا کرده و در بازار داخل نیز محصولات پت کاهش قیمت پیدا کرده و در مورد پلی اتیلن منحنی قیمت جهانی نشان می دهد که تا فروردین و اردیبهشت شاهد افزایش قیمت هستیم و از خرداد قیمت جهانی پلی اتیلن کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: در مورد پی وسی نیز روند قیمت جهانی از ماه اردیبهشت کاهش را نشان می دهد، پس قیمت های فروش داخل متناسب با روند تغییرات جهانی قیمت محصولات پتروشیمی و براساس رویکرد متقاضیان تایید شده خریدار محصولات در بورس تغییر خواهد کرد.

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار کرد: مقداری از رکود حاکم بر بازار به دلیل این است که در گذشته محصولات پتروشیمی با قیمتی بسیار پایین عرضه می شد و متقاضیان اشتیاق زیادی برای خرید محصولات از خود نشان می دادند، اما روند قیمت های جهانی از یک سو و تصمیم ستاد هدفمندی یارانه ها در مورد اصلاح قیمت های پایه فروش در بورس موجب شد تا فاصله میان قیمت بورس و بازار آزاد کم شود.

وی افزود: در اسفند ماه وقتی شیوه جدید قیمت گذاری اجرایی شد، بسیاری از مصرف کنندگان تقاضای بالایی را ارائه دادند چرا که تصور می کردند که اگر در وضعیت فعلی آن را نخرند در هفته اینده و هفته های بعد باید با به اضافه درصد افزایش قیمت آن را خرید کنند.

محمدی ادامه داد: خود به خود این عمل سبب انباشت تقاضا در هفته های اول این شیوه شد اما به مرور وضعیت تغییر کرد و این سیاست نتایج خود را نشان داد به طوری که هم اکنون در بورس تقاضای کاذب برای محصولات بسیار کم شده و فقظ خریداران واقعی محصولات آن را می خرند ، بنابراین بخشی از کاهش تقاضا به دلیل کاهش تقاضای کاذب است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که اگر کالایی در بورس به صورت رقابتی فروش نمی رود و تقاضای تایید شده برای آن وجود ندارد فروشش آزاد شود.

محمدی گفت: هنگامی که هر کسی بداند که می تواند کالای مورد نیاز خود را در بورس تهیه کند، حاشیه بازار آن محصول به تدریج حذف می شود، اما در مورد کالاهایی که به دلیل کمبود دچار افزایش قیمت می شود، به طور طبیعی مجتمع تولید کننده سعی می کند تا با افزایش ظرفیت، حداکثر تولید را انجام دهد، چرا که با سودآوری مناسبی دارد.

وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی آمادگی دارد که در زمینه واردات محصولاتی که در بازار با کمبود رو به رو است با کمک مسئولان بانکی کشور و تامین ارز مورد نیاز و با تقویت واردات محصولاتی که کمبود وجود دارد، بازار را متعادل کند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.