کارت های بازرگانی رتبه بندی شده تجار ۱۲ تیر ماه توزیع می شود

‘ فرشید شکرخدایی ‘روز جمعه افزود: در نخستین مرحله از اجرای این طرح، ۱۲۰ سازمان، شرکت، موسسه و کارخانه، کارت های بازرگانی رتبه‌بندی شده خود را دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، وی اضافه کرد: از این تعداد ۴۳ واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی طلایی، ۶۷ واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی نقره‌ای و ۱۰ واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی برنزی شدند.

شکر خدایی به چگونگی امتیازدهی و رتبه‌بندی شرکتها و واحدهای صادرکننده و واردکننده اشاره و تصریح کرد: همه این واحدها، بر اساس ۱۷ معیار بررسی و امتیازدهی شده‌اند.

وی افزود: سودآوری، پیشینه، ارزش صادرات، ارزش واردات، توانمندی مدیران، بررسی برنامه‌های آتی بنگاه، سابقه اعتباری، فروش، ارزش افزوده، مبلغ ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات، شاخص‌های بهره‌وری، وضعیت دعاوی حقوقی، اشتغال زایی، حضور فعال در تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها، نسبت سرمایه ثبت شده به مجموع بدهی، حضور فعال در اتاق های بازرگانی و نسبت های مالی سازمان، معیارها و شاخص‌های رتبه بندی کارت های بازرگانی واحدهای تجاری و تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی است.

وی اظهار داشت: بر اساس این ۱۷ معیار، واحدهای صنعتی و بازرگانی از ۱ تا ۱۰۰ امتیازدهی شده‌اند و بر اساس آن، به واحدهایی که امتیاز بین صفر تا ۳۰ دریافت کرده‌اند، کارت بازرگانی عادی، به واحدهایی که امتیاز بین ۳۱ تا ۶۰ دریافت کرده اند، کارت بازرگانی برنزی، به واحدهایی که امتیاز بین ۶۱ تا ۸۰ دریافت کرده‌اند، کارت بازرگانی نقره‌ای و به کسانی که امتیاز ۸۱ تا ۱۰۰ را کسب کرده‌اند، کارت بازرگانی طلایی داده می‌شود.

مجری طرح ملی رتبه‌بندی کارت های بازرگانی گفت: در مرحله نخست این طرح، عملکرد تجار و بازرگانانی که حداقل ۳ سال سابقه فعالیت داشته اند، بررسی شده است که تا پایان سال جاری، دو هزار کارت بازرگانی تجار و بازرگانان رتبه‌بندی خواهد شد.

شکرخدایی تصریح کرد: دارندگان کارت های بازرگانی رتبه‌بندی شده از امتیازات مختلفی برخوردار خواهند شد؛ این در شرایطی است که اعتبار کارت های بازرگانی طلایی پنج ساله، کارت های بازرگانی نقره ای دو ساله و کارت های بازرگانی برنزین نیز دو سال خواهد بود.

به گفته شکرخدایی، دارندگان کارت های بازرگانی زرین، سیمین و برنز در فرآیند صادرکنندگان نمونه کشور و استانی در اولویت قرار خواهند گرفت؛ همچنین دارندگان کارت های بازرگانی طلایی ۱۵ درصد، کارت های سیمین ۱۰ درصد و برنزین پنج درصد از مازاد جوایز صادراتی بهره مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشارکت در هیات ها و نمایشگاه های خارج از کشور برای دارندگان کارت های طلایی ۵۰ درصد و نقره ای ۳۰ درصد است، ضمن اینکه دارندگان این کارت ها در بهره مندی از مزایا و اعتبار تخصیصی و تخفیفات صندوق ضمانت صادرات نیز در اولویت هستند.

شکرخدایی، بهره مندی از تسهیلات مربوط به خط سبز گمرکی، اولویت در تشکیل، توسعه و حمایت از شبکه های کسب و کار صادراتی، تخفیف ۵۰ درصدی کارت های زرین، ۳۰ درصدی کارت های سیمین و ۱۵ درصدی کارت های برنزین در هزینه دوره های آموزشی، سمینارها و همایش ها را از دیگر مزایای داشتن این کارت ها عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص تخفیف در حق بیمه سهم کارفرما از سوی تامین اجتماعی برای دارندگان کارت های رتبه بندی شده، اعتبارات بانکی با نرخ سود پایین برای دارندگان این کارت ها و تخفیف ۳۰ درصدی کارت های زرین، ۲۰ درصدی کارت های سیمین و ۱۰ درصدی کارت های برنزین از سوی سازمان امور مالیاتی کشور نیز از دیگر مزایایی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.

اقتصام **۱۵۷۹**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۰۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.