کارشناسان کشور ترکیه برای بررسی طرحهای آبخیزداری وارد آذربایجان غربی شدند

به گزارش خبرنگار ایرنا، این هیات کارشناسی در قالب مسوولان حوزه های مرتبط استان های حکاری، آغری، قارص، وان و ارزروم برای بازدید از طرحهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی و همچنین تبادل اطلاعات در خصوص منطقه مرزی بورالان شهرستان ماکو وارد استان شده اند.

غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در دیدار با این هیات ترک گفت: باید از منابع و ثروتهای ملی و خدادادی بهره برداری و آنها را در راستای توسعه اقتصادی منطقه مورد استفاده قرار داد.

وی توسعه مناسبات اقتصادی و صنعتی را در راستای حفاظت از منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: ایران و ترکیه از کشورهای همراه در این زمینه هستند و باید ارتباطات خود را در این خصوص گسترش دهند.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به طولانی بودن مرزهای مشترک ایران و ترکیه باید طوری برنامه ریزی کنیم که همکاری های اقتصادی با پایه ریزی منابع طبیعی توسعه و تعمیق یابد.

دیزج نژاد با ابراز رضایت از رشد همکاریهای بین دو کشور ایران و ترکیه در سال های اخیر اظهار امیدواری کرد: این همکاریها در بخش هایی همچون جنگل کاری، مراتع و آبخیزداری نیز به بهترین وضعیت تداوم یابد.

وی در خصوص احداث شهرک صنعتی در مناطق مرزی ایران و ترکیه نیز گفت: روند اجرایی این شهرک در مناطق مرزی با جدیت دنبال می شود و کارهای مطالعاتی آن نیز در حال تدوین است.

وی اظهار امیدواری کرد: حضور هیات های تخصصی دو کشور موجبات رونق همکاریهای منطقه ای را فراهم کرده و رونق مناسبات تجاری را بیش از پیش موجب شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در خصوص دیدار این هیات به خبرنگار ایرنا گفت: تبادل اطلاعات در باره آخرین پیشرفتهای فنی و علمی طرح مبارزه با شن زایی در بورالان ماکو و همکاریهای بین دو کشور در این زمینه هدف اصلی این سفر است.

علی پیرمرادی بر عزم جدی مسوولان مرزی ایران و ترکیه برای مقابله با مشکلات این منطقه تاکید کرد و گفت: کاشت درختان مثمر، اجرای طرح های مشارکتی دو کشور و افزایش کمک های مردمی در خصوص حراست از منابع طبیعی ضروری است.

وی اضافه کرد: هیات ترکیه ای فعالیت های ایران در حوزه مقابله با بیابان زایی را بسیار اساسی دانسته و بر اجرای مستمر آن تاکید داشتند.

وی، حراست از منابع طبیعی را هدف اصلی و مهم مسوولان استانی دانست و گفت: در این خصوص و در حوزه بورالان ماکو گامهای اساسی برداشته شده و در آینده نیز این اقدامات دنبال می شود.

وی ادامه داد: برای پیشرفت و توسعه فضای سبز و جنگل کاری تبادل اطلاعات و فکر و دانش ضروری است که امیدواریم همکاری با کشور ترکیه در حراست از منابع طبیعی موثر باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بازدید از طرحهای آبخیزداری شهرستان ارومیه را از دیگر برنامه های این هیات های کارشناسی دانست و گفت: هیات ترکیه ای به مدت سه روز از طرحهای آبخیزداری، آبخوانداری، جنگلها و مراتع استان بازدید می کنند.

در نخستین روز ورود هیات ترکیه ای منطقه بورالان ماکو که با خطر حرکت شن ها روبه روست مورد بازدید قرار گرفت.

۸۱۳۷/۵۸۱/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۱۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.