کارگاه ژنتیک قانونی در تشخیص هویت انسانی برگزار می گردد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور از “برگزاری کارگاه ژنتیک قانونی در تشخیص هویت انسانی” از ۲۱ تا ۲۴ آبان امسال در سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر مسعود قادی پاشا با بیان این مطلب افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان و بر اساس دستور رییس سازمان در خصوص راه‌اندازی بانک هویت ژنتیک، یکی از بسترهای راه‌اندازی این بانک آموزش تخصصی کارشناسان و افزایش آگاهی آنان از علوم و فناوری های نوین در این زمینه است، بنابراین معاونت آموزش و پژوهش سازمان با همکاری “کمیته صلیب سرخ جهانی”، کارگاه “ژنتیک قانونی در تشخیص هویت انسانی” را از ۲۱ تا ۲۴ آبان در سازمان برگزار می کند.

وی با اشاره به برنامه های این کارگاه طی چهار روز برگزاری افزود: در سه روز اول برگزاری این کارگاه مباحث نظری مطرح می شود و در روز آخر کارگاه نیز اساتید و کارشناسان از آزمایشگاه ژنتیک قانونی مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران بازدید می نمایند.

دکترقادی پاشا ادامه داد: در این کارگاه چهار روزه مباحثی همچون توصیف چند شکلی ها و کاربرد آن در ژنوم انسان، معرفی و مروری بر ژنتیک قانونی، کاربرد فاکتورهای اصلاحی برای احتمالات همانندی، معرفی آزمون‌های خویشاوندی، دخالت دادن موتاسیون‌ها در محاسبات، بحث و کار گروهی با محوریت زیرساختارهای جمعیت‌ و بهم پیوستگی، بحث و کار گروهی با محور گزارش تفسیری موراد خویشاوندی، تشخیص هویت مرگ‌های دسته‌جمعی و … توسط پروفسور ویلیام گودوین دکترای تخصصی سلولی- مولکولی از کشور انگلستان و استاد ارشد پزشکی قانونی دانشگاه لنکشایرسنترال، برای کارشناسان ارائه می شود.

به گفته مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان در این کارگاه، نه نفر از کارشناسان سازمان و نه نفر از کارشناسان مجتمع کوثر حضور دارند.

دکتر قادی پاشا در ادامه با اشاره به جلسات مشترک سازمان و کمیته صلیب سرخ در سال جاری اظهار داشت: در این جلسات برنامه های سال و تدوین شده است که برگزاری این کارگاه از جمله این برنامه ها است. از سوی دیگر سومین کارگاه آنتروپولوژی نیز ۶ تا ۹ آذر سال جاری و کارگاه آنتروپولوژی منطقه ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای همسایه در سال ۹۲، در ایران برگزار می شود که هم اکنون در حال برنامه ریزی برای این کارگاه هستیم.

دکتر معصومه ناجی رییس آزمایشگاه ژنتیک قانونی مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران نیز در خصوص مباحثی که در این کارگاه مطرح می شود،گفت: در کارگاه ژنتیک قانونی در تشخیص هویت انسانی عمدتاً مباحث آمار جمعیت ها و کاربرد آن در ژنتیک پرداخته می شود. از آنجا که در پرونده های ژنتیک مباحث آماری اهمیت دارد در این کارگاه کاربرد روش‌های آماری در بررسی پرونده های تشخیص هویت و جنایی مطرح و بررسی می شود.

وی افزود: هم اکنون برای مباحث آماری پرونده های ژنتیک از روش‌های معمول استفاده می کنیم و از آنجا که لازم است تغییراتی در شیوه های استخراج آماری ایجاد شود، مقرر شده با همکاری کمیته صلیب سرخ پس از برگزاری این کارگاه ها و در طی سال های آتی برنامه های پیشرفته تری را برای مباحث آماری آزمایشگاه ژنتیک مورد استفاده قرار دهیم که به صورت اتوماتیک اطلاعات مورد نیاز را استخراج می کند و در اختیار ما قرار می دهد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.