کار شبانه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

کار در شب می‌تواند خطر ابتلا به شماری از سرطان‌ها را در مردان افزایش دهد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آمریکایی اپیدمیولوژی، محققان دانشگاه مونترال با تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از یک مطالعه بر روی ۳۱۳۷ مرد ۳۵ تا ۷۰ ساله با داشتن کار شبانه که در ۱۸ بیمارستان در ناحیه شهری مونترال با بیماری سرطان تشخیص داده شدند و مقایسه آنها با ۵۱۲ فرد مبتلا به سرطان از جمعیت عمومی، شواهدی را درخصوص ارتباط بین کار در شب و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، ریه، مثانه، مقعد، لوزالمعده و لنفوم غیر هوچکین در مردان را ارائه کردند.

براساس این گزارش محققان افزودند قرار گرفتن در معرض نور در هنگام شب با کاهش تولید هورمون ملاتونین خواب منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در بدن می‌شود که این تغییرات می‌توانند توسعه تومورها را در بدن تحریک کنند.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است هورمون ملاتونین خواب، معمولاً در نیمه‌های شب در واکنش به عدم وجود نور آزاد می‌شود و نقشی محوری در عملکردهای هورمونی و سیستم ایمنی بدن دارد.

به گفته محققان با وجود این که کار شبانه خطر ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها در مردان را افزایش می‌دهد اما هنوز ارتباطی بین طول مدت زمان کار در شب و افزایش بیشتر احتمال وقوع این سرطان‌ها، یافت نشده است که این موضوع به مطالعات مفصل‌تری در مورد عواقب کار در شب و تأثیرات آن به میزان سلامتی افراد نیاز دارد. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.