کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با خوردن ماهی و آجیل

خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ مانند ماهی، مرغ و آجیل احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از ژورنال پزشکی نورولوژی آمریکا محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک با بررسی رژیم غذایی ۱۲۱۹ فرد ۶۵ ساله بدون بیماری زوال عقلی به مدت یک سال و گرفتن آزمایش خون از آنها به منظور مشاهده سطح پروتئین بتا آمیلوئید، دریافتند که افرادی که مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند مرغ، ماهی و مغزهای آجیل را مصرف می‌کردند، متعاقباً سطح بتا آمیلوئید در خون آنها کمتر از بقیه افراد بوده است.

براساس این گزارش محققان افزودند: مصرف ۱ گرم امگا ۳ در روز (معادل نیمی از یک فیله ماهی سالمون در هفته) بیشتر از متوسط مقدار امگا ۳ مصرفی در این افراد، میزان سطح بتا آمیلوئید خون را تا حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.

به گفته محققان در این آزمایش عوامل دیگری مانند سن، جنس و یا حتی وجود ژن APOE  که یک عامل خطری برای بروز بیماری آلزایمر است در این افراد بررسی شد و بازهم مصرف امگا ۳ همان نتایج مشابه را ایجاد کرد.

گفتنی است: پروتئین بتاآمیلوئید پروتئینی است که با کاهش مقادیر آن در خون می‌توان از کاهش قوای ادراکی در افراد و ایجاد آلزایمر جلوگیری کرد و بنابراین تحقیق اندازه‌گیری این پروتئین در مغز ساده نیست ولی ارزیابی آن در خون ساده‌تر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.