کاهش قیمت گوشت قرمز مشروط به تامین ارز دولتی

مدیرعامل اتحادیه دامداران دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را نوسانات نرخ ارز عنوان و اعلام کرد: اگر ارز دولتی برای علوفه گاوهای گوشتی اختصاص دهند آمادگی داریم نهاده‌های ارزان قیمت وارد کنیم که در این صورت هزینه تمام شده گوشت قرمز کاهش می‌یابد.

 

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی برای تولید گوشت قرمز با ارز آزاد تامین می‌شود قیمت تمام شده گوشت قرمز نیز نوسان دارد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه نهاده‌های مورد نیاز تولید شیر خام برای دامداری‌های شیری ارزان قیمت از سوی دولت در اختیار دامداران قرار می‌گیرد این محصول با نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

 

سلطانی یادآور شد: به ازای تولید هر کیلو شیر خام ۲۴۵ گرم ذرت، ۲۴۵ گرم جو، ۱۹۰ گرم سویا و ۱۹۰ گرم سبوس گندم در اختیار دامداران قرار گیرد که قیمت هر کیلو جو برای دامداری‌های شیری ۵۹۰ تومان، ذرت کیلویی ۶۰۰ تومان، سویا کیلویی ۹۰۰ تومان و سبوس گندم کیلویی ۲۵۰ تمام می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران افزود: نرخ این نهاده‌ها برای دامداری‌های گوشتی بالاتر است ضمن اینکه در بازار آزاد دلالان هم دخالت دارند لذا قیمت تمام شده گوشت قرمز افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به مشکل تامین ارز اعلام کرد: اگر ارز دولتی اختصاص دهند اتحادیه دامداران آمادگی نهاده‌های ارزان قیمت وارد کند که در این صورت هزینه تمام شده گوشت قرمز کاهش خواهد یافت.

 

سلطانی با اشاره به وجود ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: سال گذشته ۹۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولید شد که اگر علوفه باشد میزان تولید در سال جاری به یک میلیون و ۵۰ هزار تن خواهد رسید.

 

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در حال حاضر گوساله‌های با وزن ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلویی به صورت غیرقانونی به ترکیه و گوسفندهای ۴۰ کیلویی به کشور‌های حاشیه‌ خلیج‌فارس می‌روند. از سوی دیگر پرواربندان به دلیل مشکل تامین نهاده و نبودن امنیت شغلی به جای این‌که گوسفند را ۵۵ کیلویی روانه‌ بازار کنند با وزن ۳۵ کیلو به کشتارگاه می‌فرستند و لاشه‌های ۲۵ کیلویی جای خود را به لاشه‌های ۱۷ کیلویی می‌دهند که این امر باعث کاهش تولید گوشت قرمز و عدم استفاده مطلوب از ظرفیت دامداری‌ها و دام‌های موجود می‌شود.

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.