کشف اثرات ضد افسردگی قرص‌های پیوگلیتازون توسط محققان ایرانی!!

محققان کشورمان موفق به کشف اثرات ضد افسردگی در قرص‌های پیوگلیتازون شدند که برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود.

 

 daroo.2

 

دکتر شاهین آخوندزاده، معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری این طرح گفت: از سراسر جهان گزارش‌های موردی پزشکی مبنی بر احتمال وجود اثرات ضد افسردگی این قرص‌ها در مبتلایان به بیماری دیابت یا سندرم متابولیک وجود داشت در حالی که تا به حال در افراد غیرمبتلا به دیابت یا سندرم متابولیک تحقیقی انجام نشده بود.

 

وی ادامه داد: برای آزمایش این اثرات یک کارآزمایی بالینی انجام دادیم و در آن از روش “دوسوبی خبر با کنترل دارونما” استفاده کردیم به این ترتیب که دو گروه از افرادی که دارای افسردگی متوسط تا شدید بودند به صورت نمونه انتخاب شدند.

 

آخوندزاده درباره‌ی نحوه‌ی آزمایش بر روی این دو گروه نمونه گفت: گروه اول به همراه داروی ضد افسردگی، داروی پیوگلیتازون را دریافت کردند و گروه دوم با داروی ضد افسردگی، دارونما دریافت کردند.

 

وی ادامه داد: نتیجه به این صورت بود که بعد از شش ماه کاهش بیشتری در علائم افسردگی در گروهی که داروی پیوگلیتازون دریافت کرده بودند مشاهده کردیم.

 

آخوندزاده در پایان گفت: این طرح ماه قبل، به صورت مقاله تحقیقی اصیل در نشریه Neuropsychopharmacology منتشر شد.

 

گفتنی است، این طرح که مطالعه بر روی آن یک سال و سه ماه به طول انجامیده در قالب طرح پایان‌نامه دکتر خاطره سپنج‌نیا انجام شده و دکتر امیرحسین مدبرنیا نیز از همکاران طرح بوده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.