کمبود ۱۲ درصدی بارش در سال جاری زراعی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، ‘ عباس رنجبر ‘ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت : طی دوره چهار ساله ۹۰-۱۳۸۶ میانگین در سطح کشور ۵/ ۲۱ درصد کمبود بارش داشتیم که برای استان تهران این رقم حدود ۱۴ درصد گزارش شد .

وی تصریح کرد: میزان بارش پاییز سال زراعی ۹۱- ۱۳۹۰ رشد ۱۴ درصدی نسبت به دوره ماقبل داشت و در مناطق جنوبی شاهد کمبود بارش بودیم .

رنجبر اظهار داشت : طی ۴۰ روز نخست امسال ، با کمبود ۱۵ درصدی بارش نسبت به میزان نرمال مواجه بودیم که این میزان در سال گذشته ۳۷ درصد بود.

وی در ارتباط با وضعیت خشکسالی در سطح کشور گفت : حدود هفت درصد از مساحت کشور از لحاظ هواشناسی و کشاورزی تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد و ۳/ ۱۷ درصد نیز وضعیت خشکسالی متوسط ، ۳۵ درصد شرایط خشکسالی ملایم و ضعیف ، ۲/ ۱۲ درصد در آستانه خشکسالی و بقیه شرایط مساعد دارند .

رنجبر درمورد وضعیت استان ها از نظر شرایط بارش و خشکسالی افزود: استان بوشهر به عنوان آسیب پذیرترین استان در بررسی های این مرکز بوده و پس از آن چهارمحال و بختیاری قراردارد.

وی افزود: استان های بوشهر ، چهارمحال وبختیاری ، یزد ، خوزستان ، لرستان ، ایلام ، خراسان جنوبی ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان و کرمان در درجات بعدی آسیب پذیری از نظر خشکسالی قرار دارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی ازآذربایجان غربی ، کرمانشاه ، اصفهان ، همدان ، کردستان ، مرکزی ، آذربایجان شرقی و سیستان وبلوچستان به عنوان استان هایی نام برد که در حد متوسط آسیب پذیری قرار دارند و بقیه استان ها دروضعیت بهتری هستند.

وی از پدیده گردوغبار که در سال های اخیر هموطنان را در اقصی نقاط کشور دچار آزردگی و عوارض درمانی ساخته به عنوان یک موضوع جدی نام برد که علاوه بر عوامل داخلی (خودروها و سایر آلاینده ها ) ، منشاء خارجی به ویژه کشور همسایه عراق عامل آن بوده است .

رنجبر تصریح کرد : سازمان هواشناسی کشور تاکنون از هیچ گونه اعتباری برای کنترل و ارزیابی گردوغبار برخوردار نبوده و ایستگاه های هواشناسی برای مواجه شدن با این پدیده از تجهیزات لازم برخوردار نیست و به میزان مورد نظر تقویت نشده است .

وی اضافه کرد : سازمان هواشناسی کشور به منظور تجهیز و سنجش گردوغبار و تجهیز فرودگاه های غرب و جنوب غربی کشور نیاز به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که تاکنون تخصیص نیافته است .

این مقام مسئول از اعلام آمادگی سازمان هواشناسی کشور برای بازسازی هواشناسی عراق خبر داد و گفت : جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیات خود را در این بخش در اختیار کشورهای فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان قرار دهد .

اقتصام ** ۱۵۵۹**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۵۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.