کمربند ایمنی در نقش کیسه هوا

جام جم آنلاین: شرکت مرسدس بنز در نظر دارد بزودی نسل نوینی از کمربندهای ایمنی را معرفی و خودروهای جدید خود را در حالی که به ابتکار عمل جدید مجهز است، روانه بازارهای جهانی کند.

این کمربند ایمنی جدید قابل انعطاف بوده و همچون کیسه هوای خودرو باد می‌شود. این شرکت نخستین بار سال ۲۰۰۹ این فناوری نوین را ارائه کرد و برای آن‌که نشان دهد استفاده از آن در سیستم‌های حمل و نقل مؤثر است از آن در یک نمونه آزمایشی بهره برد.

با این حال قرار است بزودی استفاده از این نوع کمربندها در کلاسی از خودروهای لوکس این شرکت که هنوز نامی از آن برده نشده است، استفاده شود.

البته پیش از این شرکت فورد نیز از ارائه چنین فناوری‌ای خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد با ابتکار عمل مرسدس بنز در عملیاتی‌کردن این ایده، آن هم در مدل‌های متنوع، این فناوری بیشتر به حساب مرسدس بنز گذاشته شود.

این نوع کمربند ایمنی همچون کمربندهای ایمنی رایج به کار گرفته می‌شود؛ با این حال زمانی که حسگرهای تصادف خودرو برخورد شدیدی را تشخیص دهد در یک چشم به هم زدن به وسیله یک ژنراتور گازی باد می‌شود.

گفته می‌شود این کمربند ایمنی، متشکل از چند لایه مخصوص است و در زمان وقوع حادثه عرض آن در یک چشم به هم زدن تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سپر مقاوم‌تری در برابر قفسه‌سینه سرنشینان ایجاد می‌شود که این خود موجب می‌شود نیروی وارد آمده به بدن آنها در سطح بیشتری پخش شود.

هم‌اکنون در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از آدمک‌های مصنوعی برای بررسی تست‌های تصادفی استفاده می‌شود.

با این حال محققان مرسدس بنز به این نکته فکر کرده‌اند که با استفاده از این آدمک‌ها نتایج چندان قابل اطمینانی به دست نمی‌آید.

از این رو آنها سراغ مدل‌های انسانی مجازی رفته‌اند تا عملکرد این کمربندهای ایمنی را در زمان وقوع تصادفات شدید مورد ارزیابی قرار دهند.

در حال حاضر محققان مرسدس بنز استفاده از این فناوری نوین را صرفا برای سرنشینان صندلی عقب خودرو در نظر گرفته و معتقدند کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری آن کافی است.

پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده شاهد به کارگیری این کمربندهای ایمنی جدید خودروهای ساخت مرسدس بنز باشیم. (جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: Gizmag


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.