کودکانی که گاز می‌گیرند

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر امیری، فوق‌تخصص روانپزشکی کودکان به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

گاز گرفتن کودکان در سنین پایین طبیعی است. گاهی کودک وقتی گرسنه یا در زمان دندان درآوردن است، گاز می‌گیرد.

به هر حال گاز گرفتن رفتاری نامناسب و جلوگیری از ادامه آن در کودک بسیار مهم است؛ زیرا اگر این رفتار در این دوران کنترل نشود، بعدها کودک و خانواده او را با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد ساخت. والدین برای مقابله با این رفتار در کودک باید نکاتی را رعایت کنند و سوال این است که چگونه این رفتار مداوا می‌شود؟

اولا علت را مشخص کنیم. اگر پرخاشگر است، با یک رفتار درمانی مناسب با کودک برخورد کنیم. یعنی پاسخ تشویقی به این رفتار ندهیم و یک پیامد بد برایش در نظر بگیریم. مثلا به خاطر کار بد، کودکان را از خودمان چند لحظه‌ای دور کنیم.

والدین علاوه بر این که باید کودک را متوجه رفتار اشتباهش کنند، نباید تعریف و تمجید از او را نیز فراموش کنند. توجه به رفتار مثبت کودک و دادن هدیه و تشویق او در حفظ رفتار مثبت و عکس‌العمل صحیح از جانب او مؤثر خواهد بود.

علت‌یابی، ایجاد آرامش، آگاهی دادن به کودک، آموزش، فراهم‌آوردن شرایط و تشویق کودک راهکارهایی است که والدین می‌توانند از طریق آنها با رفتار نامناسب گازگرفتن کودک مقابله کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.