لاریجانی:اهمیت روابط با عربستان برای ایران فراتر از دیگر کشورهاست

پنجشنبه ۲۲ تیر – ۱۲:۴۴:۰۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- رئیس مجلس شورای اسلامی با مهم دانستن ابعاد فردی و اجتماعی حج، تأکید کرد: نباید هیچ چیز مانع روابط دیپلماتیک خوب میان ایران و عربستان باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، لاریجانی در همایش حج و اقتصاد افزود: جنبه فردی و قداست مکه باید مورد توجه همه مسلمانان قرار گیرد و همه حول این مکان مقدس به وحدت برسند.
وی مکه را محل صدور فکر اسلامی برشمرد و گفت: اینکه پنج معصوم (ع) در مدینه منوره در کنار مرقد مطهر رسول خدا (ص) به خاک سپرده شده‌اند و مورد احترام مسلمانان هستند، شرایطی به وجود آورده که ارتباط کشورها با عربستان را فراتر از روابط دیپلماتیک کرده است.
رئیس مجلس با بیان اینکه به سرزمین حجاز عشق می‌ورزیم اظهار داشت: ممکن است اختلافاتی در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان باشد اما این نباید سردی ایجاد کند و روابط عبادی دو ملت را خدشه‌دار سازد.
وی افزود: اهمیت روابط با عربستان برای ایران فراتر از دیگر کشورهاست البته باید موارد اختلافی با گفتگو به سمت آنچه منفعت مسلمین است برطرف شود.
لاریجانی تصریح کرد: مسئولان سعودی باید به این هم توجه داشته باشند که حقوق مردم عربستان به ویژه شرق این کشور را محترم بشمارند چرا که این امر برای پایداری عربستان موضوعی حیاتی است.
وی افزود: آنچه مهم است این که بدانیم مقوله روابط ایران و عربستان فراتر از دیگر کشورهاست و این به خاطر تقدس منطقه حجاز است.
لاریجانی با بیان اینکه برخی عبادات جنبه فردی و برخی، هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد، حج را جزو عبادات دسته دوم دانست و گفت: مسئله حج هم از لحاظ اقتصاد خرد و هم از لحاظ اقتصاد کلان باید مورد توجه باشد.
وی افزود: از نظر اقتصاد کلان، اینکه حج چه سهمی در بازار سرمایه، پول، واردات و صادرات دارد مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد و از نظر اقتصاد خرد هم در بخش قربانی دادن یا هدایا جا دارد مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است برخی از این مسائل چه به لحاظ فرهنگی در داخل و چه شرایط سیاسی عربستان در کوتاه مدت حل نشود، گفت: ایجاد بازار اسلامی همواره مطرح بوده اما زمینه آن فراهم نشده و این به خاطر رفتار کشورهای اسلامی، رقابتهای کور و ارتباط این کشورها با ابرقدرتهاست.
لاریجانی توصیه کرد: باید همواره ایده بازار اسلامی مطرح شود تا بتوانیم از میان کشورهای اسلامی آنهایی را که هم عقیده ما هستند قانع کنیم و این طرح در بلندمدت عملی شود.
وی افزود: اگر حدود یک میلیون زائر عمره و ۱۰۰ هزار زائر حج در سال داشته باشیم حداقل حدود ۲ میلیارد دلار هزینه این افراد خواهد بود و اگر کل زائران خانه خدا را دو و نیم تا سه میلیون نفر فرض کنیم و پنج تا شش میلیون نفر نیز برای عمره در نظر بگیریم، سرمایه در گردش حج سالانه ۲۵ میلیارد دلار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار اینها بازار کار خوبی هم می تواند در کشورهای مبدأ و مقصد به وجود آید که سرمایه‌گذاری در موضوع اقتصاد حج را عقلایی می‌کند بنابراین، این همایشها می تواند بستر مناسبی برای این سرمایه‌گذاریها باشد.
وی با بیان اینکه همه این موضوعات منوط به روابط دیپلماتیک است، افزود: در حال حاضر روابط دیپلماتیک چندان خوبی برقرار نیست اما امیدواریم در پناه این تحولاتی که در منطقه رخ داده است شاهد توجه به این مقولات باشیم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۲۱۲۴۴۰۶۱۹۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.