لاوروف: اجرای الگوی لیبی در سوریه امکان‌پذیر نیست

sana-32.jpg

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحولات جاری در سوریه و حوادث رخ داده در لیبی تاکید کرد: اجرای الگوی لیبی در سوریه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی مطبوعاتی ضمن بررسی بخشی از مسائل جاری در منطقه و جهان گفت: منشور سازمان ملل یک منشور برنامه‌ریزی شده و چند قطبی است که می‌توان از آن در شرایط کنونی برای تضمین امنیت جهان استفاده کرد.

لاوروف همچنین اعلام کرد: برخی از سیاستمداران غربی معتقدند که شورای امنیت به خاطر استفاده روسیه و چین از حق وتو، نسبت به حل مسئله سوریه ناتوان شده است اما این موضع به دور از واقعیت است چرا که ما از حق وتوی خود علیه تصمیماتی که برای تغییر نظام در سوریه اتخاذ شد استفاده کردیم.

وی افزود: منشور سازمان ملل اجازه نمی‌دهد که کشورهای بیگانه برای تغییر نظام و حکومت‌های حاکم در دیگر کشور‌ها دخالت کند بلکه خواهان احترام به تمامیت ارضی کشورها و وحدت آنهاست.

لاوروف درخصوص رابطه روسیه با آمریکا نیز اعلام کرد: بدون در نظر گرفتن نتایج انتخابات آماده‌ایم که گفت‌وگوهای سیاسی خود با واشنگتن را افزایش دهیم به شرطی که این گفت‌وگوها بر اساس اصولی چون برابری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر باشد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: حمله ناتو به یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ بدون موافقت شورای امنیت صورت گرفت. کما اینکه در لیبی نیز ناتو بدون اینکه موافقت شورای امنیت را برای حمله به این کشور جلب کند به لیبی حمله کرد چرا که مسئولان ناتو می‌دانستند جامعه جهانی این تصمیم یک جانبه اعضای ناتو را تایید نخواهد کرد.

لاوروف درباره وضعیت سوریه نیز گفت: روسیه از همان ابتدا خواهان این بود که موضعی هماهنگ در جامعه جهانی اتخاذ شود تا بتوان به این وسیله هر چه سریعتر موج خشونت‌ها در سوریه را متوقف کرده و شرایط را برای آغاز روند سیاسی با نظارت مردم سوریه فراهم کرد.

وی افزود: متاسفانه برخی از غربی‌ها اخیرا در اظهاراتشان اعلام می‌کنند که قصد دارند درباره حل و فصل وضعیت سوریه در خارج از چارچوب شورای امنیت گفت‌وگو کنند. اما ما امیدواریم که این امر محقق نشود چرا که به عقیده مسکو چنین اقداماتی نه تنها به حل وضعیت سوریه کمک نمی‌کنند بلکه عواقب و پیامدهای خطرناکی را به طور خاص برای سوریه و به طور کلی برای کشورهای خاورمیانه به دنبال دارد.

لاوروف همچنین تاکید کرد: پیشتر برخی از کشورهای تلاش می‌کردند تا خواسته‌‌های سیاسی خود را بر شورای امنیت تحمیل کنند که از برخی از این خواسته‌ها از چارچوب‌های لازم عبور کرده بود و هدفش تغییر نظام سوریه بود اما این مساله با اختیارات شورای امنیت و منشور سازمان ملل در خصوص عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر تناقض دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من تنها راه ممکن برای حل و فصل وضعیت سوریه اعمال فشار به گروه‌های درگیر در این کشور برای حضور بر سر میز مذاکره است تا بتوانند بدین وسیله برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.