لذتی که مساوی مرگ و سرطان است

کشیدن قلیان می تواند همان خطراتی را دربر داشته باشد که از کشیدن سیگار حاصل می شود و باید تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط قلیان و بیماریهای مرگ آور صورت گیرد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، سیستم کار قلیان بر پایه استفاده از حرارت غیر مستقیم و فیلتراسیون آب استوار است.

کشیدن یک نخ سیگار حدود ۵  دقیقه طول می کشد در حالی که کشیدن یک سر قلیان حدود ۴۵ دقیقه به طول می انجامد، بنابراین حجمی از دود که در اثر کشیدن قلیان وارد بدن انسان می شود خیلی بیشتر از دود سیگار است. تنباکوی مصرفی در قلیان حدود ۴۰۰ نوع ماده سرطان زا ایجاد می کند که به دستگاه تنفسی انسان صدمه وارد می کند.

باید توجه داشت که کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری های عفونی همچون سل و هپاتیت منجر می شود و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.

پوست میوه‌ها را تخمیر می کنند و با ملاس یا گلیسیرین مخلوط می نمایند. اگر این مخلوط با ذغال سوزانیده شود آکرولئین تولید می شود. آکرولئین یک ماده سرطانزا است که به ویژه باعث سرطان مثانه می شود. به علاوه در اثر استفاده مشترک از قلیان بیماریهای زیادی به وسیله دهانه قلیان به افراد منتقل می شود.

کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. این دود می‌تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود. محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است.

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.