لزوم تغییر الگوی کشت و ذخیره سازی آب برای نجات “ارومیه”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیاز به همراهی هر دو وزارتخانه مربوطه یعنی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی دارد گفت: تغییر الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی و ذخیره سازی و تامین آب توسط وزارت نیرو جهت احیای دوباره دریاچه ارومیه الزامی است.

ناصر صالحی نسب نماینده مردم خوزستان و دشت آزادگان در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با بیان اینکه وزارت نیرو همراه با وزارت جهاد کشاورزی می بایست به دنبال حل مشکلات دریاچه ارومیه باشد، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با تغییر الگوی کشت حاشیه رودخانه هایی که در مسیر دریاچه می باشند و وزارت نیرو نیز با ورود در بحث سدسازی، ذخیره سازی و تامین آب مورد نیاز براساس واقعیت های کشور، می توانند گام های موثری در زنده کردن دریاچه ارومیه بردارند.

وی افزود: لازم است در طول مسیر دریاچه ارومیه، رودخانه هایی که از بالادست آذربایجان شرقی و غربی تا انتهای حوزه آبریز کرخه طولانی ترین رودخانه کشور می باشند مورد التیام قرار گیرند.

صالحی نسب به ترویج فراگیر جریان سدسازی در کشور اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه به دلیل اینکه در مسیر قرار دارد از امنیت خاصی برخوردار است از این رو مسئولین و مشاورین با مطالعه کل کشور لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب در بحث تغییر مسیر طبیعت جریان آب از تشدید مشکلات مردم و اقلیم های کشور جلوگیری نمایند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه اقلیم های مختلف جهان از لحاظ وضعیت کمی و کیفی با هم متفاوت می باشند به استفاده وزارت نیرو از مشاورین خارجی جهت احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و اذعان داشت: بهتر است در کنار استفاده از نخبگان و متخصصان داخلی از تجربه های عملی مشاورین خارجی استفاده شود چرا که اطلاعات متخصصان داخلی از وضعیت اقلیم کشور بیشتر از سایرن است.

**حضور دوباره وزیر نیرو در کمیسیون کشاورزی

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با بیان اینکه به دلیل فشردگی جلسات، پیگیری های نمایندگان از وزیر نیرو، بی پاسخ ماند افزود: عمده سوالات نمایندگان از وزیر نیرو در رابطه با ارا ئه راهکار های لازم در بحث دریاچه ارومیه و تالاب های کشور است.

وی ادامه داد: بدلیل اینکه در جلسه قبل نمایندگان با وزیر نیرو شخص وزیر فرصت کافی برای پاسخگویی نداشت از این رو تشکیل جلسه ای دیگر در رابطه با همین مباحث با وزیر مربوطه الزامی است.

صالحی نسب افزود: این جلسه طی یکی دو هفته آتی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.