لزوم توجه سالمندان به نحوه مصرف داروها

ممتاز نیوز : افزایش میزان مصرف دارو و عوارض ناشی از آنها در سالمندان، تجویز و مصرف منطقی دارو در این گروه سنی پرخطر را می طلبد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، مدیر دارو و موادمخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: طبق گزارش مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دارو درمانی در سالمندان رایج است و به طور متوسط هر فرد مسن از ۴ داروی تجویزی و ۲ داروی غیر تجویزی استفاده می کند و در هر سال ۱۲ تا ۱۷ تجویز دارد.

دکتر صفورا محبی افزود : شایعترین داروهای مصرفی مسکن های ضد درد، ضد التهاب های مفصلی، ضد فشار خون، داروهای قلبی عروقی و آرام بخش ها می باشد.

وی ضمن تاکید به دستیابی رژیم دارویی منطقی ویژه سالمندان، گفت: افزایش میزان مصرف دارو و عوارض ناشی از آنها در سالمندان، تجویز و مصرف منطقی دارو در این گروه سنی پرخطر را می طلبد.

دکتر محبی در ادامه گفت:۷۰ تا۸۰ درصد عوارض دارویی ناخواسته در سالمندان به دلیل بی توجهی به تغییرات متفاوت متابولیسم داروها، جذب، انتشار و دفع آنها در بدن سالمندان در مقایسه با افراد میانسال بالغ و نرمال است که به منظور پیشگیری از آن باید درمان با کمترین تعداد و دوزاژ دارو آغاز شود و در صورت لزوم با احتیاط افزایش یابد و در حین درمان تعدیل دوزاژ دارو در سالمند صورت گیرد.

وی در خاتمه با عنوان این مطلب که هر فردی ۲ سن دارد یک سن شناسنامه ای و دیگری سن فیزیولوژیک، اظهار داشت: با توجه به اینکه اندازه گیری سن فیزیولوژیک دشوار است ولی برای تجویز صحیح و منطقی دارو اندازه گیری آن ضروری می باشد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.