لزوم شکل‌گیری اقتصاد نفت در بورس انرژی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صالح آبادی با اشاره به لزوم شکل‌گیری اقتصاد نفت در بورس انرژی ایران، گفت: بسیاری از کشورهایی که، قطره‌ای نفت هم ندارند، بورس نفت راه‌اندازی کرده‌اند و از اقتصاد مالی آن بهره‌برداری می‌کنند.

خبراقتصادی:رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس انرژی در کمتر از یک سال فعالیت روند رو به رشدی دارد، گفت: معاملات میعانات گازی آغاز شده است و فروش نفت خام به پالایشگاه داخلی نیز تا آخر آذر عملیاتی خواهد شد.

علی صالح آبادی در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به حمایت وزیر نفت از ورود نفت به بورس انرژی و همچنین مذاکره با قائم مقام وزیر نفت در این باره افزود: بسیار از کشورهایی که یک قطره نفت هم ندارند، بورس نفت راه‌اندازی کرده‌اند و از اقتصاد مالی آن بهره برداری می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز باید با این منابع عظیم نفت و گاز و انرژی تلاش کند به مرجع منطقه ای و بین المللی قیمت گذاری حامل های انرژی و نفت از طریق بورس انرژی تبدیل شود.

وی گفت: تلاش می کنیم بورس های کشور در افق بلندمدت به مراجع قیمت گذاری تبدیل شود و درحال حاضر هم بورس کالایی در بخش بین المللی خود به مرجع قیمت گذاری قیر تبدیل شده است.

صالح آبادی افزود: خوشبختانه شرکت‌های برق استقبال خوبی از بورس انرژی کردند و معاملات فیزیکی هم در این بورس انجام می گردد مانند حلال‌ها و میعانات گازی و دیگر موارد که ماهیت انرژی دارد.

وی تاکید کرد: ساختار بازار سرمایه کشور در چهار بازار بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی پیشرفت های خوبی دارد و ماهیتی مدرن پیدا کرده است که این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس گفت : باید اقتصاد مالی نفت با اقتصاد منابع آن در کشور ترکیب شود.

صالح آبادی گفت: بورس امروز ایران با چند سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست و حتما در افق سند چشم انداز (سال ۱۴۰۴) به ساختاری مدرن و پیشرفته تر و همتراز با تحولات جهانی خواهد رسید که با شرایط امروز قابل مقایسه نخواهد بود.

وی از افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه خبر داد و افزود: خوشبختانه رسانه ها در این زمینه فعالیت موثری دارند و مسئولان بازار سرمایه همواره قدردان زحمات همه رسانه ها می باشند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.