لزوم مستند سازی خطاهای مدیریتی در وقت بلایای طبیعی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

_RFI8234.jpg

یک متخصص مدیریت خدمات iبهداشتی با انتقاد از اشاره iبه اشتباه و خطا در وقت بحران iبه سبب وقوع هرج و مرج و ناهماهنگی‌ها، بر لزوم ثبت و مستندسازی خطاهای مدیریتی در وقت بلایای طبیعی برای تجربه آیندگان تاکید کرد.

دکتر کتایون جهانگیری در گفتگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره iبه بروز مشکلات و مخاطرات iبهداشتی در وقت بلایای طبیعی اظهار داشت: در چرخه مدیریت بحران مساله اصلی علاج واقعه پیش از وقوع است و در واقع همه اقدامات و برنامه ریزی هایی که پیش از بحران انجام می گردد نشان دهنده امکان پاسخگویی موفقی در وقت بحران است.

این متخصص مدیریت خدمات iبهداشتی گفت: اولین گام در زمینه برنامه ریزی های پیش از بحران تحلیل خطر پذیری یا آنالیز ریسک است و مرحله پیشگیری و کاهش اثر بعد آمادگی است iبه سبب اینکه تا مخاطرات محیط زیست را شناسایی نشوند امکان آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی وجود ندارد.

جهانگیری با اشاره iبه اینکه iبه واسطه کثرت بحران ها که در کشور رخ داده طبیعتا باید در این زمینه اشتباهات پیشی تکرار نشود اظهار کرد: در همه دنیا جزوات و کتاب هایی تحت عنوان درس های آموخته شده بعد از بحران ها و بلایای طبیعی انتشار یافتن می یابد اما متاسفانه در کشور ما بعد از وقوع بحران ، اتفاقات و اقدامات سازمان ها مستند سازی و مکتوب نمی شود و یا توسط سازمان های بین المللی مثل سازمان جهانی iبهداشت انجام می گردد بنابراین تعداد درس های آموخته شده ما کم است.

وی با بیان اینکه همه مدیران حاوی نقاط ضعف و قوت می باشند که باید iبه آنها اشاره شود تصریح کرد: متاسفانه کمتر مدیری است که iبه نقاط ضعف خود اشاره کند و با وجود اینکه اشتباه و خطا در وقت بحران iبه سبب وقوع هرج و مرج و ناهماهنگی های غیر قابل پیش بینی یک امر مسلم و اجتناب ناپذیر است و همه سازمان ها از جمله آتشنشانی، اورژانس، ستاد مدیریت بحران و هلال احمر واقعا در وقت بلایای طبیعی تلاش می کنند بنابراین اشکالی ندارد اگر بعضی از خطاهای رخ داده در بحران ها را ثبت و iبه عنوان تجربه برای آیندگان قرار دهند.

این متخصص مدیریت خدمات iبهداشتی افزود: ارتباطات کمرنگ بین سازمانی و جزیره ای عمل کردن سازمان ها یکی دیگر از مشکلات جدی در زمینه مدیریت بحران ها و بلایای طبیعی است که سبب ناآگاهی سازمان ها از اقدامات یکدیگر و عدم تعامل مفید آنها است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه میزان موفقیت در وقت بحران iبه مقدار بسیاری وابسته iبه عملکرد و برنامه ریزی های پیش از بحران است اظهار داشت: اختصاص منابع مالی نیز بخش مهم دیگری در زمینه مدیریت iبهداشتی وقت بحران است که باید منطبق با برنامه صورت بگیرد در غیر اینصورت حجم بسیاری از پول واریزی صرف خرید تجهیزات می گردد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.