لزوم همکاری ایران جهت آموزش و احیای فرهنگ افغانستان

۱۴م دیماه ،

وزیر فرهنگ افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خواستار شد

وزیر فرهنگ افغانستان با اشاره به تشابه فرهنگ و زبان این کشور با ایران گفت: ایران در امر آموزش و احیای آثار نابود می‌تواند کمک شایانی به افغانستان بکند.

مختوم رحیم وزیر فرهنگ افغانستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آموزش علم کتابداری در افغانستان و گرایش‌های وابسته به آن اظهارداشت: ما در قبل اقداماتی را در آموزش فرهنگی جوانانمان و همچنین احیا آثار و کتاب‌هایمان انجام داده‌ایم چراکه هیچ کدام از استادان و شاگردان آشنا به علم و فرهنگ کشور افغانستان در حیات نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ افغانستان به خصوص در زمان طالبان که از علم و فرهنگ تلقی خاص خود را داشتند و با هنر هم بیگانه بودند، به دست نابودی سپرده شده است.

رحیم با اشاره به انتظارات کشور افغانستان از ایران در آموزش فرهنگ جوانان و احیای اسناد نابود شده گفت: به دلیل اینکه از نظر فرهنگ و زبان با جمهوری اسلامی ایران دارای تشابه‌ زیادی هستیم و روابط این دو کشور هم قدمت تاریخی دارد،‌ ایران می‌تواند در امر آموزش به کشورمان کمک شایانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان وزیر فرهنگ افغانستان در مورد نابودی اسناد در این کشور چه اقداماتی را انجام داده‌اید، گفت: احیای کتابخانه‌های به غارت رفته در پایتخت و دیگر ایالات افغانستان به خصوص در کابل از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر فرهنگ افغانستان خاطر نشان کرد: تمام سعی و تلاش خود را کرده‌ایم  تا آن چه که از اسناد و کتاب‌ها باقی‌مانده، احیا و به نشر و چاپ بپردازیم و هر اقدامی که سبب شود کتاب بیشتری چاپ شود برای کشور افغانستان حائز اهمیت است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.