لغو کنسرت در شهرستان‌ها

جام جم آنلاین: کنسرت‌های موسیقی در استان‌های مختلف کشورمان یکی پس از دیگری در حالی لغو می‌شود که مراحل صدور مجوز را از نهادهای مربوط طی کرده است.

به گزارش جام‌جم، کنسرت گروه موسیقی شهنازی به سرپرستی مرتضی نوربخش و داریوش پیرنیاکان آخرین نمونه این اتفاق است، که پس از کنسرت شهرداد روحانی در استان کرمان لغو می‌شود.

این موضوع پیش از این نیز سابقه داشته است و هر سال تعداد زیادی از کنسرت‌ها لغو می‌شود که واکنش گروه‌های موسیقی و همچنین مردم را در پی دارد.

به گفته میرزمانی، لغو کنسرت گروه موسیقی شهنازی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ چون مجوز اصلی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر شده بود.

البته احمد سعیدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان می‌گوید: لغو کنسرت شهرداد روحانی در مسیر اخذ مجوز صورت گرفت؛ یعنی برای آن مجوزی صادر نشده بود تا لغو شود؛ چرا که سازمان‌های نظارتی و امنیتی استان نظرشان درباره اجرای کنسرت منفی بود.

از طرف دیگر شهرام ابوعامری مدیر انجمن موسیقی استان کرمان که از اعضای شورای اجرای برنامه‌های هنری در استان کرمان است، با گلایه از ناهماهنگی‌هایی که در برگزاری کنسرت‌های استانی وجود دارد، اظهار می‌کند: حرف من برگزاری یا لغو کنسرت یک هنرمند خاص نیست. از این ناراحتم که ما از ۲۰ تا ۳۰ روز پیش برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم و موافقت هم می‌شود اما یکی دو روز به برگزاری کنسرت‌ها مانده، اعلام می‌کنند امکان برگزاری آن نیست.

در نظر گرفتن بافت فرهنگی هر استان

محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در پاسخ به این سوال که آیا در لغو کنسرت گروه موسیقی شهنازی وزارت ارشاد کرمان در جریان بوده است، گفت: وزارت ارشاد کرمان در لغو کنسرت اخیر گروه موسیقی «شهنازی» هیچ نقشی نداشته است و مجوز را طبق روال با استعلام از دفتر تهران صادر کرده بود. از همین رو ایرادی به وزارت ارشاد کرمان وارد نیست و مشکل از دانشگاه باهنر کرمان بوده که در روزهای نزدیک به کنسرت سالن وحدت این دانشگاه را در اختیار گروه قرار نداده‌ است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: علاوه بر اخذ مجوز از وزارت ارشاد در تهران باید هماهنگی‌های لازم از سوی مدیرکل وزارت ارشاد مبنی بر در اختیار قرار دادن این سالن به گروه موسیقی شهنازی انجام می‌شد، ولی متاسفانه این هماهنگی صورت نگرفت.

سعی می‌کنیم خسارت‌ها را جبران کنیم

او در پاسخ به این سوال که وزارت ارشاد چه واکنشی در برخورد با لغو کنسرت‌هایی که از وزارتخانه مجوز گرفته‌اند نشان می‌دهد، گفت: در درجه نخست تذکر و نامه نگاری‌های اداری را انجام داده‌ و اعتراض‌های خود را نیز مطرح کرده‌ایم. امیدواریم در آینده شاهد مشکلاتی از این دست نباشیم.

میرزمانی همچنین اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا آنجا که ممکن است بخشی از زیان مالی وارد شده را جبران کنیم، هر چند قبول داریم خسارت‌های وارد شده از لحاظ روحی و عاطفی به هنرمند واقعا قابل جبران نیست و حیثیت هنری هنرمندان و علاقه طرفداران موسیقی سنتی را زیر سوال می‌برد.

زینب مرتضایی فرد -‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.