لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان یک نوع بیماری است که باعث، خارش، بثورات جلدی و تورم بر روی پوست و یا دهان می شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ لیکن پلان یک بیماری التهابی نسبتا شایع پوست و مخاط است. اگرچه این بیماری غالبا در افراد میانسال رخ می دهد ، اما احتمال ابتلا در هر سنی وجود دارد.

 این عارضه بیشتر در افراد حساس و عصبی مزاج و گاهی در پی شوکهای شدید عصبی و برخی از دارو های شیمیایی پدید می آید. بثوراتی که بر اثر این بیماری پدید می آید به شکل پاپول های گوشه دار مجزا هستند که گاهی بهم می پیوندند و پلاکهای زبر پوسته داری ایجاد می نمایند. قابل ذکر است که کورتیکوستروئید ها می توانند به درمان این عارضه کمک کنند.

این بیماری هر نقطه ای از بدن را ممکن است درگیر کند اما معمولا بطور کلاسیک مچ دست و پا را درگیر میکند. گاه در محل خراش پوست ضایعات لیکن پلان ایجاد میشود که به این پدیده فنومن کوبنر می گویند.

علائم این بیماری:

خشکی دهان، ریزش مو، طعم فلزی در دهان، پشته در ناخن (اختلالات ناخن)

رژیم غذایی خاصی برای فرد مبتلا به لیکن پلان لازم نیست، با این حال چنانجه مخاط دهان گرفتار باشد بهتر است از مصرف غذاهای تند، آب مرکبات و نوشابه های کافئین دار مثل کولا و قهوه پرهیز کنید.

 نکته: افرادی که ضایعات مسطح و خارش دار روی پوست خود دارند از مصرف خود سرانه دارو خودداری کرده و برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.
/ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.