مادران شاغل کودکان چاق تری دارند

چاقی در دوران کودکی به یکی از مشکلات جدی سلامتی در دنیا تبدیل شده است. حدود یک پنجم کودکان در امریکا چاق هستند و این کودکان در معرض ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، پرفشاری خون و سکته مغزی قرار دارند.

چاقی در دوران کودکی به یکی از مشکلات جدی سلامتی در دنیا تبدیل شده است. حدود یک پنجم کودکان در امریکا چاق هستند و این کودکان در معرض ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، پرفشاری خون و سکته مغزی قرار دارند. علاوه بر مشکلات جسمی، این کودکان اغلب دچار اختلالات روحی و افسردگی می گردند و تمام این عوارض نه تنها در دوران کودکی، که در نوجوانی و بزرگسالی نیز با این افراد همراه خواهد بود. مطالعه اخیر افزایش شیوع چاقی  را با شاغل بودن مادران مرتبط میداند.

طی یک مطالعه جدید در امریکا که ۹۹۰ کودک ۸ تا ۱۲ ساله در آن شرکت داشتند، به بررسی ارتباط شاغل بودن مادران با افزایش نمایه توده بدن (BMI) کودکان پرداخته شد. در این مطالعه هم چنین تاثیر ساعات کاری غیر معمول مادران مثل شیفت عصر ، شب کاری یا کار در تعطیلات آخر هفته بر وزن کودکان ارزیابی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله‌ی Child Development  به چاپ رسیده است به روشنی نشان داد، کودکانی که مادران شاغلی دارند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.با افزایش ساعات کاری مادران شاغل، BMIکودک نیز افزایش می یابد و این ارتباط در سنین ۱۲-۱۱ سالگی به مراتب قوی تر از کودکان کم سال تر است. ساعات کاری غیر معمول مادران تاثیری بر افزایش وزن کودکشان نداشت. هم چنین این اثرات مستقل از تاثیر ساعات تماشای تلویزیون یا فعالیت بدنی کودک بود.

محققان مهم ترین دلیل این امر را کمبود وقت مادران شاغل  برای تهیه غذا و انتخاب مواد غذایی سالم می‌دانند و درنتیجه آنها نسبت به مادران خانه دار کنترل کمتری روی غذا خوردن کودکان‌شان دارند و این بچه ها بیشتر از غذاهای آماده سرشار از چربی و کالری استفاده می کنند.

نکته عملی: با توجه به رابطه غیرقابل انکار مشغله مادران با چاقی کودکان، زنان شاغل باید توجه بیشتری به سلامت کودکشان داشته باشند. یک روش، تهیه وعده های غذایی سالم و فوری و قابل دسترس برای کودکان می باشد.البته باید توجه داشت که این نتایج هم چنین ضرورت تدوین سیاست ها و برنامه هایی برای حمایت از این خانواده ها را نشان می دهد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.