مانع تراشی غرب عامل استعفای عنان

جام جم آنلاین: وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که روسیه و چین را عامل شکست کوفی عنان، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل موضوع سوریه دانسته است، گفت: آمریکایی ها فرافکنی می کنند چرا که غربی ها و برخی کشورهای منطقه مانع تراشی کردند تا طرح عنان موفق نشود.


علی اکبر صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزیر خارجه آمریکا در واکنش به استعفای کوفی عنان، چین و روسیه را عامل شکست ماموریت وی برای ایجاد صلح در سوریه دانسته است، با بیان این مطلب افزود: آقای عنان دلایل استعفای خود را بصورت دقیق بیان کرده است، گاه بصورت واضح و گاه سربسته.

وی تصریح کرد: این که آقای عنان از انسجام نداشتن شورای امنیت سخن گفته است، به معنای چین و روسیه نیست؛ آمریکایی ها فرافکنی می کنند و درصدد القای نظر خود هستند نه بیان واقعیات.

صالحی با بیان این که برخی کشورهای منطقه، اتحادیه عرب و برخی کشورهای غربی به صراحت از آقای عنان انتقاد می کردند، گفت: طرح شش ماده ای آقای عنان مورد قبول سوریه و کشورهای نقش آفرین منطقه بود اما طرف مقابل نگذاشت آقای عنان توفیقی در اجرای طرحش حاصل کند.

مسوول دستگاه دیپلماسی ایران با بیان این که آقای عنان در آخرین نشست ژنو درباره سوریه تلاش کرد کشورهای اثر گذار و نقش آفرین مانند جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس شرکت کنند، اظهار داشت: آقای عنان قبل از برگزاری این نشست با من تماسی تلفنی داشت و بارها نیز در موضعگیری های خود اعلام کرد که بدون حضور کشورهای نقش آفرین، حل مساله سوریه امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه هر گاه تلاش های آقای عنان در جهت حل موضوع سوریه بود، غربی ها بگونه ای مانع تراشی می کردند.

وزیر امور خارجه گفت: در مجموع، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه بودند که نمی خواستند طرح آقای عنان موفق شود چرا که اگر این طرح موفق می شد، آنها به اهداف خود دست نمی یافتند.

صالحی در پاسخ به سووالی درباره آینده طرح کوفی عنان گفت: طرح آقای عنان پابرجاست چرا که بهترین طرح بر روی میز است.

وی افزود: با توجه به پیشینه مدیریتی آقای عنان، وی توانست بدون سمت گیری و بصورت مستقل، موضوع سوریه را پیش ببرد که این امتیاز بزرگی است.

وی با قدردانی از تلاش های آقای عنان اظهار امیدواری کرد: جانشین وی نیز بتواند با اتخاذ مواضع مستقل و بدون سمت گیری برای حل موضوع سوریه تلاش کند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به دبیرکل سازمان ملل برای انتخاب جانشین آقای عنان چیست چرا که به نظر می رسد برخی کشورهای غربی درصدد هستند نماینده ای همسو با مواضع آنها روی کار آید؟، گفت: قطعا اگر نماینده ای همسو با غرب روی کار آید، موفق نخواهد شد چرا که طرف مقابل نیز همکاری نخواهد کرد.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.