ماهی‌ها در محاصره صیادان برقی!

 

ماهیگیری با برق

دیده بان حقوق حیوانات: معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از ابتدای سال ۹۰ تاکنون ۱۱۷ ماهیگیر متخلف که با استفاده از دستگاه شوک الکتریکی ماهیگیری می‌کردند، دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا عادل مولا اظهار کرد: متاسفانه با ورود دستگاه ماهیگیری از طریق شوک الکتریکی از کشور عراق به استان، آسیب‌هایی به تالاب‌ها و رودخانه‌ها و جانداران موجود در این آب‌ها وارد شده است.

وی افزود: استفاده از این دستگاه موجب مرگ همه گونه‌های موجود در آب می‌شود و به همین دلیل آسیب بسیاری به محیط زیست استان وارد می‌کند. شعاع عمل این دستگاه با توجه به ولتاژ دستگاه متغیر است و علاوه بر ماهی‌ها، دیگر جانداران موجود در آب‌ها، مانند مارهای آبی را نیز از بین می‌برد.

مولا تصریح کرد: استفاده از دستگاه شوکر برقی موجب فلج شدن ماهی‌ها می‌شود و پس از آنکه ماهی‌ها تلف می‌شوند، ماهیگیرهای متخلف ماهی‌ها را با تور از سطح آب جمع‌آوری می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: برای مقابله با این معضل و جلوگیری از گسترش این روش ماهیگیری، جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شده است و در صورت مشاهده تخلف، علاوه بر ضبط همه ادوات ماهیگیری، جریمه نقدی و حبس برای متخلف اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: زمان قانونی ماهیگیری از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۰ اسفندماه است، ولی در استان خوزستان بنا به شرایط، این زمان متغیر است و زمان توقف ماهیگیری بر اساس زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها تعیین می‌شود؛ این امر با اعتراض برخی صیادان مواجه می‌شود، ولی طبیعی است که در زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها، ماهیگیری باید متوقف شود.

مولا گفت: در حال حاضر زمان توقف ماهیگیری در استان در حال بررسی است؛ ماهیگیری با استفاده از دستگاه شوکر الکتریکی نیز در کل ممنوع و غیرمجاز است و تخلف محسوب می‌شود. استفاده از سم و دستگاه شوکر الکتریکی برای صید ماهی اگرچه تنوع گونه‌ها در استان را کاهش نداده، ولی جمعیت‌ ماهی‌ها در آب‌های استان کاهش یافته است.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.