ماه در کنار قلب العقرب

۲۲م آذر ،

امروز بیست و دوم آذر یگانه قمر زمین ماه به دیدار ستاره پر نور قلب العقرب در آسمان عصر گاهی می رود.

نیما اسماعیلی مسئول علمی مرکز علوم و ستارشناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روزباشگاه خبرنگاران گفت:ماه تنها قمر طبیعی سیارهٔ زمین و پنجمین قمر طبیعی بزرگ در منظومه شمسی در میان ۱۷۳ ماه موجود در این منظومه است که قطری حدود یک‌چهارم کره زمین را دارد.

وی افزود: ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین است که حدود سی‌برابر قطر زمین از زمین فاصله دارد و به خاطر همین نزدیکی در فاصله، ماه در آسمان شب تقریباً به اندازهٔ خورشید دیده می‌شود و گاه با گذر از جلوی خورشید سبب خورشیدگرفتگی نیز می‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت:َمهتاب نوری است که از خورشید آمده و از سطح ماه رو به کره زمین بازتابانده می گردد این نور تقریباً مدت ۱٫۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا فاصله بین زمین تا ماه را طی می‌کند.

وی تصریح کرد:ستاره قلب العقرب یک ستاره سرخ است که معروف ترین ستاره صورت فلکی عقرب محسوب می گردد ودارای قطری برابر با ۴۸۲,۸۰۰,۰۰۰ کیلومتر معادل ۳۰۰ برابر قطر خورشید ما می باشد این ستاره در فاصله ۴۰۰ سال نوری از زمین واقع شده و قدر ظاهری آن ۹/۱۰ درجه  است.

اسماعیلی این ستاره را دارای جرمی حدود ۵/۱۵ دانست و گفت: دمای این ستاره پر نور حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کلوین است و در قسمت پایین و سمت راست این ستاره پر نور خوشه ستاره ای کروی شکل m4 قرار گرفته است.

و ی خاطرنشان کرد: ساعت ۱۷:۳۰ قمر ماه در ۸/۵ درجه ای شمال ستاره قلب العقرب قرار می گیرد که این مقارنه با فاصله ۱۱ درجه ای از خورشید صورت خواهد گرفت./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.