مبادلات تجاری ایران از مرز ۵۶میلیارد دلار گذشت

حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در هفت ماهه سال‌جاری از ۵۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار فراتر رفت.

عباس معمارنژاد – رئیس کل گمرک ایران – با اعلام این خبر گفت: طی هفت ماهه سال بالغ‌بر ۴۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار با احتساب میعانات گازی به خارج از کشور صادر و ۲۳ میلیون و ۵۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار وارد کشور شد.
وی افزود: میزان صادرات و واردات کشور در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۴۴/۱ درصد و ۹۴/۷ درصد کاهش داشت.
رئیس کل گمرک ایران افزود: پروپان مایع شده در ظروف یک‌هزار سانتی‌متر مکعبی و بیشتر، کود اوره، پلی‌اتیلن گریدفیلم، سه قلم عمده کالاهای صادراتی در مدت مزبور بود.
وی اظهارداشت: در این مدت عراق با واردات ۳ میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۸۵ میلیون دلار، چین با ۲ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار پنج کشور عمده واردکننده کالاهای کشورمان بودند.
معاون وزیر اقتصاد درخصوص نوع و ترکیب کالاهای وارداتی نیز گفت: در هفت ماهه سال‌جاری شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار، دانه گندم سخت با یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار، برنج نیمه سفیدشده یا برنج کامل سفید شده با ۶۸۱ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بودند.
معمارنژاد گفت: امارات متحده عربی با صدور ۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار کالا، چین با ۴ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار مهم‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران بودند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.