مجلس افغانستان ۱۱ وزیر کرزای را استیضاح می‌کند

۲۲م آذر ،

مجلس نمایندگان افغانستان در یک اقدام کم‎سابقه تصمیم گرفته که ۱۱ عضو کابینه حامد کرزای را به سبب ناتوانی در مصرف بودجه توسعه‌ای استیضاح کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این تصمیم پس از آن با اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس تصویب شد که کمیسیون مالی و بودجه به نشست عمومی مجلس امروز (چهارشنبه) گزارش داد که میزان مصرف بودجه توسعه‎ای سال ۱۳۹۰ یازده وزارتخانه زیر سقف ۵۰ درصد قرار گرفته است.

براساس این گزارش، وزارت معادن و صنایع ۲۶ درصد، وزارت مبارزه با مواد مخدر ۲۰ درصد، وزارت تجارت و صنایع ۱۷ درصد، وزارت اطلاعات و فرهنگ ۱۲ درصد و وزارت دفاع تنها ۹ درصد بودجه توسعه‌ای خود را مصرف کرده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، این گزارش هم‌چنین حاکی است که بودجه مصرف شده وزارت انرژی و آب ۴۹ درصد، وزارت معارف ۴۸ درصد، وزارت توسعه شهری ۴۷ درصد، وزارت داخله (کشور) ۴۴ درصد، وزارت اقتصاد ۴۰ درصد و وزارت تحصیلات عالی ۳۵ درصد است.

بر سر کار بودن نیروهای غیرموثر کاری در وزارتخانه‌ها و فساد اداری از دلایل اصلی مصرف نشدن بودجه توسعه‌ای وزارتخانه‌ها دانسته می‌شود.

آشکار شدن ضعف وزارتخانه‌ها در مصرف بودجه توسعه‌ای خشم نمایندگان مجلس را برانگیخته و شماری از نمایندگان حتی خواستار گذاشتن صندوق رای‌گیری برای وزیران بدون استیضاح آنها شدند هر چند این درخواست پذیرفته نشد.

در روزهای اخیر مجلس سرگرم بررسی حساب و دخل و خرج دولت در سال ۱۳۹۰ بوده و گزارش دولت از حساب و کتاب خود هم قناعت مجلس نمایندگان را فراهم نکرد و مجلس این گزارش را هم با اکثریت آرا رد کرد.

استیضاح ۱۱ عضو کابینه حامد کرزی، فشار سنگینی بر حکومت او وارد می‌کند، در حالی که گزارش تازه یک نهاد بین‌المللی که افغانستان را در ردیف فاسدترین کشورهای جهان قرار داده همچنان مورد بحث رسانه‌های داخلی است.

غلام حسین ناصری عضو مجلس گفت: “این حکومت از هم پاشیده، (از لحاظ) فساد اداری در جهان درجه یک شده است.”

تصمیم روز چهارشنبه مجلس در فضای پرتنشی اتخاذ شد و هنوز سخنان ناصری تمام نشده بود که صدای او از بلندگو قطع شد.

پیش از این مجلس نمایندگان محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب را استیضاح کرد که یکی از دلایل این استیضاح ناتوانی او در مصرف بودجه توسعه‌ای سال ۱۳۹۰ خوانده شده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.