مجلس جلوی گرانی بنزین را می​گیرد؟/ نماینده ارومیه:مردم بدانید دولت می​خواهد تولید را تعطیل و با واردات خزانه را خالی کند

به گزارش خبرآنلاین، اختلاف برداشت دولت از قانون مصوب مجلس بار دیگر زمینه اصلاح آن را فراهم آورد. کما اینکه پیش از این نیز دولت خواستار اجرای سه ساله این قانون به جای اجرای پنج ساله اش بود و در نظر داشت که ۲۰ درصد افزایش بهای قیمت​ها در طول هر سال را در دو ماهه پایانی سال اعمال کند. این بار نیز دولت در نظر دارد که قیمت حامل​های انرژی را به سطح فوب خلیج فارس برساند. در حالیکه در قانون مصوب مجلس سقف دیگری تعیین شده بود.

جمشید انصاری نماینده زنجان از طراحان این اصلاحیه جدید است که یادآور می​شد در قانون مصوب مجلس آمده است که نرخ حامل​های انرژی باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس و ۷۵ درصد قیمت صادراتی گاز محاسبه شود.

به گفته وی، منظور مجلس این نبوده است که دولت می​تواند قیمت حامل​های انرژی را بیش از نرخ فوب خلیج فارس قرار دهد. در حالیکه تصور دولت از مصوبه مجلس این بوده است که سقف تعیین شده در قانون مصوب مجلس، کف قیمت بوده است و در نظر دارد نرخ حامل​ها را به ۱۰۰ درصد فوب خلیج فارس برساند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رئیس مجلس هم از امضا کنندگان این طرح است، به گزارش مرکز پژوهش​ها در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت که تصویب این طرح می​تواند ابهامات موجود را رفع کرده و دولت را ملزم به اجرای قانون مصوب مجلس کند.

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه هم از طراحان این طرح به ویژه مصباحی مقدم تشکر کرد و در موافقت با آن گفت: « مجلس نمی​تواند رد برابر اقدامات غیر قانونی دولت که منجر به افزایش قیمت کالا می​شود سکوت کند. »

وی افزود: « افزایش قیمت​ها منجر به گرانی گوجه فرنگی در محله رئیس جمهور هم شد و دیگر از آنجا هم نمی​توان خرید کرد، اما ایشان باز هم آمد در مجلس و شوخی کرد در حالیکه مجلس جای شوخی نیست و کنترل قیمت​ها از دست رئیس​جمهور خالی شده است. تا زمانی که مجلس گزارش دقیقی از نحوه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه​ها دریافت نکند و از درآمدها و هزینه​ها و افزایش بیکاری در نتیجه اجرای این قانون مطلع نشود، اجازه اجرای فاز دوم را نخواهد داد. »

نماینده ارومیه خطاب به مردم ادامه داد: « بدانید که با این کارهایشان می​خواهند بخش تولید را تعطیل کرده و با افزایش واردات، خزانه را خالی کنند اما مجلس نمی​گذارد خزانه را خالی کنند. » 

 او کنایه دیگری هم به رئیس​جمهور زد و در واکنش به اینکه احمدی​نژاد از نمایندگان خواسته بود تا مردانه و منصفانه به او به دلیل پاسخ به سوالات شان نمره ۲۰ بدهند، گفت: « اگر رئیس جمهور به دلیل لهجه ترکی غلیظ بنده و تبیین دردمندی مردم نمره ۲۰ نمی دهند، من هم مثل خودشان نمی گویم که نامرد است، فقط از همه نمایندگان می​خواهم که در ایام سوگواری دختر پیامبر بلند بگویند یا زهرا . »

نمایندگان حامی دولت باز هم از مخالفان این طرح بودند. از جمله محمود احمدی​بیغش نماینده شازند که می​گفت این اصلاحیه به خاطر حرف یک شخص در دولت بوده است و نباید با یک حرف، قانون را در مجلس اصلاح کرد. او همکارانش را به حسن اعتماد با دولت فرا می خواند و ادامه داد: « نباید مجریان را هر روز با یک دستکاری در قانون روبرو کنیم که انگیزه اجرا را از آنها سلب کند.کارهای بزرگ نیازمند کارشناسی​های بزرگ است و نباید آن را با طرح​های دو فوریتی بدون کار کارشناسی پیش برد.

به دلیل پایان وقت مجلس در جلسه علنی امروز صبح، رای گیری در این باره به جلسه بعدی مجلس پس از تعطیلات هفته آینده، موکول شد.

۲۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.