مجلس خواستار دریافت گزارش تفسیریی درباره بها‌ها و روند پیشرفت طرح پزشک خانواده در استان‌هاست

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت:به منظور حل مشکلات پزشک خانواده باید نشست مشترکی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی پزشک خانواده در کمیسیون اجتماعی برگزار شود و مجلس خواستار دریافت گزارش تفسیریی درباره بها‌ها و روند پیشرفته طرح پزشک خانواده در استان‌ها است.

سلیمان عباسی در گفت ‌وگو با پانا بیان نمود: طرح پزشک خانواده با وجودی که با کسری بودجه مواجه است اما در مجموع طرح خوبی به شمار می رود و اجرای این طرح با هر میزان اعتبار به نفع حوزه سلامت است.
وی ادامه داد: در حال حاضرطرح پزشک خانواده با مشکلات مالی و عدم تامین اعتبار رو به رو است اما باز هم در مجموع نکات مثبت آن بیشتر از نواقص موجود است و اجرای این طرح علاوه بر تحول در نظام سلامت سبب افزایش سطح سلامت مردم، کاهش زیرمیزی و افزایش صرفه‌جویی می‌شود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت تصریح نمود: طرح پزشک خانواده در ابتدا به نظر پر بها می آید اما در طولانی مدت آثار مثبت خود را نشان می دهد و سبب کاهش بها های درمانی می گردد و در افزایش سطح سلامت کشور تاثیر چشمگیری دارد.
این نماینده مجلس نهم خاطرنشان نمود: طرح پزشک خانواده را به جرات می توان انقلابی در عرصه سلامت کشور نامید که می تواند در ساماندهی بعضی گره های موجود در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا کند.
عباسی از آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت بهداشت و درمان و اختصاص اعتبارات طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت: مجلس پیش از تلاش برای ایجاد ردیف اعتباری برای این طرح، باید وضعیت کنونی این طرح را در کشور بررسی کند.
وی افزود: به منظور حل مشکلات پزشک خانواده باید نشست مشترکی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی پزشک خانواده در کمیسیون اجتماعی برگزار شود و مجلس خواستار دریافت گزارش تفسیریی درباره بها‌ها و روند پیشرفته طرح پزشک خانواده در استان‌ها است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام اینکه تراز مالی طرح پزشک خانواده باید نسبت به بها‌ها مشخص شود، یاد‌آور شد: به‌طور حتم میزان اختصاص اعتبار برای پزشک خانواده نیازمند بررسی بیشتر است، لذا اگر این بررسی‌های صورت گیرد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای حل مشکلات مالی پزشک خانواده آماده است.
به گزارش تفسیری پانا، پزشک خانواده برای اولین بار در سال ۷۳ در متن قانون بیمه خدمات درمانی همگانی مطرح شد؛ آنجا که بحث بر سر این بود که خدمات بیمه درمانی و بهداشتی باید به چه طریق به روستاییان ارائه شود. این در حالی بود که با وجود این که مشخص شده بود مبالغ مورد نیاز این طرح باید از کدام منابع تامین شود و طرح از چه نقطه ای کلید بخورد، ولی تا پایان سال ۸۳ که بودجه سال ۸۴ در مجلس در حال تصویب بود هیچ اعتباری برای این کار در نظر گرفته نشد.
با این حال در زمستان سال ۸۳ تغییری در ردیف های اعتباری ایجاد شد که سرنوشت پزشک خانواده را تغییر داد، به طوری که ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح اجرای بیمه روستاییان اختصاص یافت که به صورت خودکار، طرح پزشک خانواده را نیز شامل می شد.
به این ترتیب پس از کش و قوس های فراوان، پزشک خانواده به صورت رسمی از سال ۸۴ در کشور آغاز و پرچمدار نهضتی شد که شعارش دسترسی بهتر به خدمات درمانی، توزیع عادلانه خدمات در کشور، حذف بها های غیرضروری و ارتقای سطح سلامت مردم بود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.