مجلس و آزمون کار جهادی

ایران > قانونگذاری– مجلس از امروز به‌مدت ۲۵ روز تعطیل شد تا نمایندگان هم به تعطیلات تابستانی رفته باشند و هم فرصت کافی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود داشته باشند.

درخصوص تعطیلات نمایندگان با مجتبی رحماندوست؛ نماینده مردم تهران و یکی از امضا‌کنندگان طرح حذف تعطیلات تابستانی که فوریت آن در مجلس رأی نیاورده گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت رأی ندادن نمایندگان به حذف تعطیلات تابستانی چه بود؟

علت رأی ندادن نمایندگان چیزی بود که من علاقه‌مند نیستم آن را رسانه‌ای کنم.

دلیل رأی ندادن نمایندگان چندان ارتباطی با محتوای طرح نداشت بلکه به فرم کار مربوط بود.

  • یعنی به‌خاطر گرایش‌های سیاسی نمایندگانی که پشت طرح بودند مجلس با آن مخالفت کرد؟

سؤال بعدی را بفرمایید!

  • واقعاً این همه تعطیلات برای مجلس لازم است؟

نه، من معتقدم مجلس باید وقت بیشتری برای جلسات رسمی علنی و کمیسیون‌ها بگذارد و از فرصت‌ها بیشتر استفاده کند. وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند جهاد اقتصادی حتما منظور ایشان قانونگذاری و نظارت هم هست.

  • آیا مجلس اهتمام کافی به‌کار جهادی که از مطالبات اصلی رهبری است دارد؟

به هر حال این نخستین آزمون مجلس بود که باید درخصوص کاهش تعطیلات تصمیم می‌گرفت و به این نحو تصمیم گرفته شد. به هر حال من معتقد نیستم مخالفت مجلس مبنای محتوایی داشته باشد و می‌دانم که نمایندگان از اینکه کار بیشتری بکنند استقبال می‌کنند. امیدوارم در مدت باقیمانده مجلس نشان دهد که اهتمام جدی به موضوع کار مضاعف و جهادی دارد.

  • آیا واقعاً نمایندگان در تعطیلات به حوزه‌های انتخابیه سرکشی می‌کنند؟

این را باید از تک تک نمایندگان پرسید. ضمن اینکه سرکشی‌ها بیشتر در مورد شهرستان‌ها کارکرد دارد و من نماینده شهرستانی نیستم و اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. بنده به نوبه‌خودم سعی می‌کنم در این ایام به سومین وظیفه نمایندگی خودم بپردازم. چرا که نخستین و دومین وظیفه یک نماینده قطعا قانونگذاری و نظارت است و پس از آن نظارت و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و ارتباطات مردمی.

  • دیروز مجلس با ۲۱۰رأی موافق به تعطیلات تابستانی نمایندگان رأی داد که چنین قاطعیتی کمتر در سایر موضوعات از مجلس سراغ داریم. علت این رأی بالا چه بود؟

من فکر نمی‌کنم این قاطع‌ترین رأی مجلس بوده باشد. اما یکی از دلایل این رأی بالا این بود که چون تهران در ایام برگزاری اجلاس غیرمتعهدها تعطیل شده و مجلس برای کار با محدودیت مواجه می‌شود؛ ناچار به تعطیلی است. بنابراین مجلس این تعطیلی را با تعطیلات تابستانی ادغام کرد تا در فاصله‌ای کوتاه دوبار تعطیلی نداشته باشیم.

  • در ایام برگزاری اجلاس غیرمتعهدها چه محدودیت‌هایی برای مجلس به‌وجود می‌آمد که تعطیلی مجلس را ضروری می‌ساخت؟

به‌طور طبیعی اگر ادارات و مراکز رسمی تعطیل باشند مانند کار کردن در روز‌های جمعه، مجلس در انجام وظایف خود با محدودیت مواجه می‌شود.

  • در مجلس هشتم بسیاری از طرح‌ها و لوایح ناتمام ماند و برای مجلس نهم به ارث رسید. با این روند آیا باز هم شاهد تکرار این اتفاق در مجلس نهم خواهیم بود؟

البته این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و تا حدودی هم به حجم طرح‌ها و لوایحی که وارد مجلس می‌شوند بستگی دارد، هرچند این موضوع هم قابل انکار نیست که هرچه تعداد جلسات رسمی و روزهای دایر بودن مجلس بیشتر باشد طرح‌ها و لوایح بیشتری نیز قابل بررسی خواهد بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.