مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی فاقد وجاهت قانونی است

به گزارش روز دوشنبه مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به دنبال انتشار دعوتنامه ای مبنی بر تشکیل مجمعی با عنوان ‘ فعالان فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی’ مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در اطلاعیه ای اعلام کرد که این مجمع، فاقد وجاهت قانونی بوده و به هیج وجه مورد تایید این مرکزنیست.

در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی عموم هموطنان و فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال می رساند علیرغم تشابه فراوان در عنوان مجمع یاد شده با عنوان رسمی و اداری ‘مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال’ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچگونه ارتباطی بین این مرکز و مجمع مورد ادعا وجود ندارد.

این اطلاعیه می افزاید: بر این اساس، به تصریح بند ۱۷ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مصوبه مجلس شورای اسلامی)، تأسیس و فعالیت هر مجمع و انجمنی به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی، مستلزم اخذ مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این وظیفه به موجب بند ۹ قانون وظایف و اختیارات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال، به این مرکز محول شده است. بر همین اساس هرگونه اقدام و دخالت سایر مراجع و دستگاه های اجرایی در این خصوص، فاقد وجاهت قانونی است.

این اطلاعیه می افزاید از این رو، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، ضمن استقبال از تشکیل مجامع و انجمن‌های فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال- به شرط طی فرآیندهای قانونی مربوطه- تأکید می‌نماید تا کنون هیچ مجوزی برای تأسیس انجمن‌ها و مجامع صنفی رسانه‌های دیجیتال از قبیل نشر دیجیتال و رسانه‌های برخط اینترنتی (وب‌سایت‌ها) از سوی این مرکز صادر نشده است.

بر اساس این اطلاعیه، تأسیس و فعالیت چنین تشکیلاتی، غیرقانونی بوده و ادامه فعالیت آنها به موجب ‘قانون‌ تعطیل‌ مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز قانونی’ مصوب مجلس شورای اسلامی، در حکم ‘کلاهبرداری’ است.

دراین اطلاعیه آمده است: ضرورت اخذ مجوز قانونی برای تأسیس و فعالیت انجمن‌ها و مجامع فرهنگی به دلیل صیانت و حراست از منافع جمعی اصحاب فرهنگ و هنر است تا از مشارکت و موافقت آن‌ها در مجامع یا انجمن‌هایی که داعیه نمایندگی جمعی را دارند، اطمینان حاصل شود و اجازه فعالیت و نمایندگی غیرقانونی اقلیتی با اتکاء به نفوذ و اعتبار سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی به نام اکثریت دست‌اندرکار این بخش، داده نشود.

این اطلاعیه می افزاید: در عین حال، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمادگی خود را برای پذیرش و بررسی هرگونه درخواستی به منظور تأسیس انجمن‌ها و مجامع مرتبط در حوزه یک یا چند قلمرو از اشکال رسانه‌های دیجیتال در محدوده جغرافیایی مشخص از قبیل کشوری یا استانی اعلام می‌دارد.

در این اطلاعیه آمده است: بر اساس ماده‌واحده الحاقی به ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب ۱۰/۴/۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست صدور مجوز فعالیت در قلمرو و حوزه جغرافیایی مشخص، می‌بایست توسط حداقل یک پنجم از دارندگان مجوز فعالیت در قلمرو و حوزه جغرافیایی مورد نظر متقاضیان، ارایه شود، تا در دستور کار بررسی و در نهایت صدور مجوز قرار گیرد.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۰۸۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.