مجوز تاسیس بانک تازه نمی‌دهیم/ دغدغه مراجع حذف ربا از سیستم بانکی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بدنبال ایجاد منابع قرض الحسنه‌ای تازه هستیم

رئیس بانک مرکزی گفت: در این دوره صدور مجوز برای تاسیس بانک تازهی نخواهیم داشت و تلاش‌های بانک مرکزی بر منضبط کردن و سر و سامان دادن موسسات مالی و اعتباری معطوف شده است.

خبر اقتصادی: ولی الله سیف، ظهر پنج شنبه در دیدار با آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید با ارائه گزارشی از وضعیت بانکداری در کشور اظهار داشت: امروز توجه به بخش تولید یکی از عواملی است که می‌تواند نقش موثری در رسیدن کشور به اهداف اقتصادی خود داشته باشد.

وی عنوان داشت: در قبل منابع قرض الحسنه‌ای در جاهای دیگر استفاده می‌شد که این امر با ابلاغ بخشنامه‌ای ممنوع شد و بانک‌ها مکلف به گزارش دهی مستمر در این زمینه شدند و امید است در این خصوص فعالیت نظام بانکی سروسامان یابد.

بدنبال ایجاد منابع قرض الحسنه‌ای تازه هستیم

رئیس بانک مرکزی گفت: هم اکنون درخواست دریافت تسهیلات قرض الحسنه بانکی از سوی مردم بسیار بسیار است که به دنبال تخصیص منابع و اعتبارات تازه برای پرداخت این تسهیلات هستیم.

وی افزود: استفاده از تجربیات بانکی کشورهای دیگر در زمینه بانکداری مهم است هر چند که نمی‌توان از همه آن متدها و روش‌ها استفاده کرد.

سیف با اشاره به اینکه در حال حاضر شعب بانکی متعددی در سراسر کشور وجود دارد، ابراز داشت: در این دوره صدور مجوز برای تاسیس بانک تازهی نخواهیم داشت و تلاش‌های بانک مرکزی در راستای منضبط کردن و سر و سامان دادن موسسات مالی و اعتباری معطوف شده است.

وی عنوان کرد: برای مصون سازی سرمایه‌های مردم که در بعضی موسسات مالی و اعتباری وجود دارد به دنبال گسترش چتر بانک مرکزی بر سر آنان هستیم تا با نظارت‌های بانک مرکزی شاهد سوء استفاده‌های احتمالی از سپرده‌های مردم در این مراکز نباشیم.

تاکید بر حفظ استقلال بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر حفظ استقلال بانک مرکزی در این دوره اظهار داشت: این استقلال بدان معنا است که سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی جدا باشد و دولت برای بانک مرکزی تعیین تکلیف نکند.

وی با بیان اینکه نقش و رسالت اصلی بانک‌ها، حمایت از تولید است افزود: به سبب محدود بودن ذخیره پولی مردم و به منظور تجمیع آنان و سرمایه گذاری در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی و همچنین اشتغال زایی این امر از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد و در حقیقت رسالت بانک‌ها واسطه گری بین صاحبان سرمایه اندک و تجمیع آن برای احداث پروژه‌های بزرگ است.

وی ابراز داشت: دولت از آغاز فعالیت خود تا کنون توانسته نرخ تورم را کاهش دهد در صورتی که ادامه روش قبل مردم را دچار مشکلات اساسی کرده بود.

رئیس بانک مرکزی، عنوان کرد: متوسط تورم در مردادماه سال قبل بیش از ۴۰ درصد بوده که این آمار امروز به ۳۰ درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه نیز که در مرداد سال قبل ۴۲ درصد بود هم اکنون به ۱۶ درصد رسیده است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.