محدودیت های تجارتی نظارت دقیق تری را می طلبد

۲۱ آبان ،

ممنوعیت خروج کالاهای مورد مصرف مردم از کشور اقدامی موثر در جهت مقابله با تحریم ها است اما نباید اجازه داد این امر سبب ایجاد بازار سیاه شود.

طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ضمن بیان مطلب فوق در رابطه با ایجاد محدودیت در تجارت کالاهای غیرنفتی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور بهتر است کالاهایی که با ارز مرجع یا مبادله ای وارد کشور شده اند در بازار داخلی مورد مصرف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این اقدام  اخیر دولت در ایجاد محدودیت برای تجارت کالاهای غیرنفتی به سزا است اما برای صادرکنندگان مشکلاتی را ایجاد کرد و سبب کندی صادرات شد به صورتی که برخی کالاها در مبادی خروجی مدت بسیاری بلاتکلیف ماندند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ضروریست دولت یک مکانیزم جدی در بحث تجارت کالا با بهره بردن از تجربیات بخش خصوصی و رفع خلأ موجود میان دولت و بخش خصوصی را  مدنظر قرار دهد.

طاهری اظهار داشت: در صورتی که کالاهای صادراتی تولید داخل باشد و تولیدکننده اقدام به صادرات کند به جهت ارزآوری عملکرد مطلوبی است که نباید از آن ممانعت شود.

طاهری با بیان اینکه ممنوعیت ایجاد شده سبب افزایش نوسانات نرخ ارز می شود افزود: نباید اجازه داد بازار سیاه توسط فرصت طلبان ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این ممنوعیت ها ممکن است سبب افزایش قاچاق کالا شود به خصوص در مرزهای غربی که به دلیل صعب العبور بودن نیازمند نظارت دقیق تری است./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.