محمد رضا عباسیان،” شمشیر نقره ای” جشنواره فیلم لهستان را از آن خود کرد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در اولین حضور ایران در جشنواره بین المللی فیلم های تاریخی و نظامی لهستان، فیلم مستند “مدرسه” ساخته محمد رضا عباسیان توانست جایزه “شمشیر نقره ای” این جشنواره را از آن خود کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های تاریخی و نظامی لهستان در شهر “ورشو” و با حمایت “موسسه فیلم لهستان” و وزارت دفاع این کشور از تاریخ ۲۶ مهر ماه آغاز به کار کرد و روز گذشته اول آبان ماه به کار خود خاتمه داد.
بنابراین گزارش؛ این فستیوال میزبان ۵۰ عنوان فیلم در سه بخش رقابتی فیلم های داستانی، فیلم های مستند و فیلم های آموزشی بوده که در این میان ۳۷ عنوان به بخش نهایی راه یافتند.
لازم به ذکر ا ست؛ فیلم مستند “مدرسه” به تهیه کنندگی وکارگردانی “محمدرضا عباسیان” که به موضوع جنگ بوسنی و کشتار مسلمانان این کشور می‌پردازد به عنوان تنها نماینده کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان در این رقابت شرکت نمود و جایزه شمشیر نقره ای را در بخش رقابتی فیلم های مستند از آن خود نمود.
گفتنی است؛ بدلیل عدم حضور عباسیان در این جشنواره ،وابسته نظامی کشورمان طی مراسم رسمی، جایزه را دریافت کرد.
بر اساس این گزارش؛ فیلم مستند “مدرسه” پیش تر برای حضور در بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند دوره هفتم (۲۰۱۲) جشنواره الجزیره برگزیده شده بود، اما محمد رضا عباسیان در اعتراض به سکوت شبکه الجزیره بر جنایات بحرین طی نامه ای به دبیر جشنواره فیلم مستندش را از جشنواره خارج نمود.
همچنین؛ وی علاوه بر این فیلم، مستندهای دیگری همچون “از انزلی تا باکو”(۱۳۷۳)، “زائر”(۱۳۷۴) و “افغانستان سرزمین خسته”(۱۳۷۷) را به عنوان تهیه‌کننده مقابل دوربین برده و “میراث موعود”(۱۳۷۹)، “سکوت در تاریکی”(۱۳۸۰)، “چهره‌های مجازی”(۱۳۸۲)، “قانا”(۱۳۸۵)، “افسانه مجاهدین افغان”(۱۳۸۷)، “سینکاوانس”(۱۳۸۹) و “دختران” (۱۳۹۰) تعدادی از مستندهایی هستند که عباسیان ضمن تهیه‌کنندگی، کارگردانی آنها را نیز به عهده داشته است.
گفتنی است؛ مستند موفق “قانا” در بیش از بیست جشنواره بین‌المللی شرکت کرده و تندیس بهترین مستند دهمین جشن خانه سینما و جایزه طلایی جشنواره مستند شبکه الجزیره قطر و جوایز بهترین تحقیق و پژوهش جشنواره فیلم مستند کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت و…. را از آن خود کرده است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.