مخاطبان هوشمند

۱۲م دیماه ،

فاوانیوز: انتقال سریع، صریح و بموقع خبرها و اطلاعات به مردم، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که به‌ قطع و یقین، اعتماد افکارعمومی را به نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی افزایش می‌دهد.

در این راستا نقش روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و علاوه بر آن رسانه‌ها به‌عنوان دو رکن مهم در نظام اطلاع‌رسانی بسیار اثرگذار و اثربخش خواهد بود اگر بتوانند مردم را درجهت دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان کمک کنند و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه این دو در تعامل و نه تقابل با هم، به آگاه‌سازی‌ و تنویر افکار‌عمومی در جامعه بپردازند. به سخن دیگر، در یک فضای سالم اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و رسانه باید همواره منافع مردم را اصل و اساس سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار دهند و برای نیل به این هدف، مکمل و در خدمت هم باشند.

روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در کشور باید بدانند که برای نفوذ در افکارعمومی راهی جز بهره‌گیری خلاقانه از رسانه‌ها وجود ندارد چراکه تنها از رهگذر و به مدد رسانه‌هاست که می‌توانند پیام خود را به گوش مردم برسانند. به همین منظور باید ارتباط اصولی و مناسب با رسانه‌ها را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند و فرایند اطلاع‌رسانی به مردم را تسهیل کنند. روابط‌عمومی‌ها باید به این باور برسند که رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می باشند و سخن مردم از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان و بالعکس سخن مسئولان نیز از طریق رسانه‌ها به گوش مردم می‌رسد و تنها از این طریق است که بایسته‌ها و قوت‌ها جای کمبود‌ها را خواهد گرفت.

در هرحال آنچه انکارناپذیر به‌نظر می‌رسد آن است که روابط عمومی و رسانه هردو به هم نیاز دارند و این نیاز متقابل اگر در سمت و سوی درست هدایت شود می‌تواند به بالندگی کشور کمک کرده و ضعف‌های احتمالی را به قوت تبدیل کند و این امر هنگامی میسر و ممکن خواهد شد که رویکرد تعاملی در دستور کار این دو رکن اساسی قرار گیرد و روابط‌عمومی‌ها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگا‌ه‌های اجرایی مختلف کشور و رسانه‌ها هریک با رعایت اصول اخلاقی و درنظر گرفتن منافع و خواسته‌های برحق و منطقی مردم، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند تا با ارائه اطلاعات درست، بموقع و شفاف به مردم، درجه اعتماد آنان نیز روزبه‌روز افزایش یابد.

در عین حال، به‌نظر می‌رسد که درحال حاضر باید با اتخاذ راهکارهای مؤثر به برقراری تعامل بیشتر بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها کمک کرد چراکه مخاطبان امروز، مخاطبان فعال و هوشمندی می باشند که هریک از آنها با نگاه موشکافانه و تیزبین خود، ضعف‌ها و قوت‌ها را تحلیل و بررسی می‌کند. بنابراین، پرواضح است که تنها با صداقت و روراستی و پرهیز از جانبداری‌های افراطی و یک‌سونگرانه می‌توان بر افکارعمومی نفوذ پیدا کرد و هر راه و شیوه‌ای غیر از این، نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.