مخالفت رییس‌جمهور بلغارستان با ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در این کشور

۲۶م آذر ،

رییس‌جمهور بلغارستان اعلام کرد که در رفراندوم آینده به ساخت نیروگاه هسته‌یی بلین رای منفی خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مردم بلغارستان قرار است در تاریخ ۲۷ ژانویه سال میلادی آینده با پاسخ به سوال “آیا بلغارستان باید انرژی هسته‌یی را از طریق ساخت یک نیروگاه هسته‌یی توسعه دهد یا خیر؟” دیدگاهشان را دربارهٔ توسعه انرژی هسته‌یی در این کشور ابراز کنند.

به گزارش خبرگزاری صوفیه، بلغارستان پس از اینکه پروژه ساخت یک نیروگاه هسته‌یی دیگر در بلین را به سبب مشکلات اقتصادی آن کنار گذاشت، این کشور تصمیم گرفت یک راکتور هسته‌یی هفتم در نیروگاه هسته‌یی موجودش در کازلودی بسازد.

روزن پلونلیو، رییس جمهور بلغارستان روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو داریک اعلام کرد که دیدا با ساخت یک نیروگاه هسته‌یی در شهر شمالی بلین مخالف است و افزود که این پایگاه اینترنتی زیرساخت مناسب ندارد و دولت مجبور است مبلغ بیشتری را صرف تامین تجهیزات لازم کند.

وی افزود که هزینه کردن چنین مبلغ گزافی برای یک نیروگاه هسته‌یی دیگر اقتصاد بلغارستان را از منابع لازم خالی می‌کند.

رییس‌جمهور بلغارستان افزود که پایگاه اینترنتی بلین به هیچ وجه مجهز نیست، در حالیکه کازلودی که میزبان نیروگاه هسته‌یی کازلودی است “شبکه، متخصص و سیستم‌های لازم را دارد”.

بویکو بوریسف، نخست وزیر بلغارستان نیز روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو داریک گفت که او نیز به ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه در بلین رای مخالف خواهد داد.

وی گفت که بلغارستان باید با استفاده از ظرفیت‌های تازهی در نیروگاه هسته‌یی کازلودی انرژی هسته‌یی را توسعه دهد، نه از طریق ساخت یک نیروگاه هسته‌یی تازه.

بوریسف افزود که یک نیروگاه هسته‌یی تازه در بلین بسیار پرهزینه خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.