مداخله دولتی توسعه صنعت را با مشکل مواجه می‌کند/ شناسایی ۱۶۰۰ نیاز فناورانه

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معتقد است که مداخله بیشتر دولت، توسعه صنعتی را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

مداخله دولتی توسعه صنعت را با مشکل مواجه می‌کند/ شناسایی ۱۶۰۰ نیاز فناورانه

به گزارش ممتاز نیوز، علی رسولیان ۱۲ تیرماه در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی شهرستان گرمسار و آرادان که با حضور مسئولان استانی در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار برگزار شد اظهار کرد: دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم برای توسعه بخش صنعت هدایت‌گری، حمایت‌ و تشدید نظارت‌هاست، اظهار کرد: سال گذشته و با حمایت مسئولان کشوری ۸۰۰۰ هکتار راضی به نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

وی با اشاره به دغدغه وزارت صمت برای صنعتی شدن،  توسعه و ایجاد اشتغال در کشور،  خاطرنشان کرد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حکمرانی دقیق در حوزه صنعت است، از این رو وزارت صمت چهار وظیفه اساسی برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال کشور را مبنای کار خود قرار داده که عبارتند از  اولویت‌بندی، هدایت گری درست، حمایت و نظارت.

وی با بیان اینکه اولویت بندی باید بر اساس جغرافیای منطقه، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های حاکم بر هر منطقه باشد، گفت : حمایت گری وظیفه دولت است که باید امکانات را به منظور  توسعه کلان فراهم کند.

رسولیان با اشاره به اهمیت بخش نظارت افزود: مهمترین بخش در این حوزه، بخش نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند چرا که مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: در هر جای دنیا که توسعه تجارت و تولید رقم خورد، بخش خصوصی کار اصلی را برعهده داشت و دولت نقش نظارت را ایفا کرد، بنابراین سیاست دولت سیزدهم نیز هدایت گری، حمایت و نظارت برای توسعه صنعتی کشور است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به شکوفایی تولید محصولات داخل، افزود: در حال حاضر فعالان بخش خصوصی محصولاتی تولید می کنند که قابل باور نیست و شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند.

به گفته وی، یک‌هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تولید شده است.

رسولیان ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید در بخش حمایت‌گری نقش ایفا کند و با تأمین زیرساخت‌های صنعت برای استقرار صنایع به این وظیفه مهم خود جامه عمل بپوشاند.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری اراضی بیشتر به شهرک‌های و  بخش‌های صنعتی گفت: در سال ۹۹ تنها ۵۷۰۰ هکتار اراضی در سهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالان اقتصادی واگذار شد و یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده بود اما سال گذشته با حمایت مسئولان هشت هزار هکتار اراضی به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه توسعه اراضی در گرمسار و آرادان گفت: در این نواحی توسعه ۴۰۰ هکتار در دست اجرا داریم تا شرایط را برای فعالیت اقتصادی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تهران و البرز مشکل زمین وجود دارد و با محدودیت زمین مواجه هستیم از همنمین رو حرکت استقرار صنایع به سمت استان سمنان است بنابراین باید زیرساخت‌ها در این استان فراهم شود.

وی گفت: بحث کمبود منابع آبی یک موضوع جدی است و در حال حاضر بهره وری آب در واحدهای صنعتی افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده از پساب شهرها برای صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است که البته این پساب‌ها قابل استفاده در همه صنایع نیست اما پایدار می باشد.

وی بر لزوم بهره گیری بیشتر از منابع آبی تاکید و تصریح کرد : در حال حاضر ۲۰۰ نقطه صنعتی کشور را شناسایی کردیم که می‌توانند از پساب شهری استفاده کنند.

وی حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک را یکی دیگر از اولویت ها و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دانست و افزود:  ۵۸۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان گرمسار آرادان در دست اجراست.

رسولیان بیان کرد: احداث واحدهای کارگاهی خرد از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است، هر واحد کارگاهی خود برای حدود ۹ نفر اشتغال ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: بحث احیای واحدهای صنعتی راکد از موضوعاتی است که مورد توجه مقام معظم رهبری و جزو اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران می باشد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: یک هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها توسط افراد توانمند حوزه صنعت با سرمایه گذاری جدید از رکود خارج شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.