مدیریت نمادها در فضای شهری

کتاب «مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری» با هدف فراهم آوردن چارچوب‌هایی نظری و مدلی مفهومی برای آشنایی با مفاهیم اساسی نشانه‌شناسی و همچنین کمک به مدیریت و کاربرد درست نمادها و نشانه‌ها در معماری و طراحی فضاهای شهری منتشر شد.

به گزارش مهر، نشانه و نماد، موضوعات و مفاهیمی است که تقریبا در همه حوزه‌های علمی و معرفتی، حضوری جدی و کلیدی دارد؛ از این رو نشانه‌شناسی نیز مقوله‌ای میان رشته‌ای به شمار می‌رود که می تواند موضوع جدی بحث در رشته‌ها و میان‌رشته‌ایهای گوناگونی باشد.

گذشته از زبان‌شناسی، ادبیات و هنر، موضوع نشانه‌شناسی و همچنین کاربرد نمادها و نشانه‌ها، از مباحث اساسی و دشوار در انسان‌شناسی، جغرافیای شهری، معماری و شهرسازی است.

در چند سال اخیر، موضوع نمادها و نشانه‌ها و کاربرد آنها در فضاهای شهری، به موضوعی مناقشه‌برانگیز و جنجالی تبدیل شده است؛ در این میان، برخی از منتقدان، افراد، گروه‌ها یا سازمان‌هایی را به استفاده نادرست از نمادها و نشانه‌ها متهم کرده‌اند و گاه حتی این کاربرد نادرست را حرکتی تعمدی و در راستای تضعیف و تهدید فرهنگی بومی (ایرانی ـ اسلامی) تلقی کرده‌اند!

در این کتاب که به قلم افشین داورپناه، مدیر گروه پژوهش هنر و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر نگاشته شده، نویسنده کوشیده است تا در پنج فصل، چارچوبی نظری درباره نمادها و نشانه‌ها، به وی‍ژه با رویکرد استفاده از این چارچوب نظری در مباحث مدیریت فضاهای شهری از جمله در حوزه‌های طراحی منظر، مبلمان شهری، زیباسازی شهری، معماری، تبلیغات شهری و … تدوین کند و پس از آن، مدلی کاربردی درباره مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری ارائه کند؛ در این مدل، عناصر و عوامل متعددی که در فرایند به کارگیری نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری دخیل است معرفی و درباره هر یک توضیحاتی ارائه شده است.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده در دو پیوست، کوشیده است تا مجموعه‌ای از نمادهای ضد فرهنگی (در تقابل با فرهنگ بومی ایران) و همچنین مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و المان‌های نشانه‌شناختی موجود در فرهنگ تاریخی ایران را به خوانندگان و علاقمندان به مباحث نمادها و نشانه‌ها ارائه کند.

این کتاب نتیجه کاری پژوهشی با همین موضوع است که در سال ۱۳۹۰ به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام شده است و می‌تواند به عنوان یک راهنمای کاربردی یا متن درسی، مورد استفاده مدیران شهری، معماران، طراحان شهری و دانشجویان و استادان رشته‌های مرتبط قرار گیرد.

کتاب «مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری» در تیرماه و در ۲۲۰۰ نسخه و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.