مدیریت منابع آب در توسعه بخش کشاورزی حیاتی است

خشنود عصر شنبه در حاشیه کارگروه آب و توسعه کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا در اراک افزود: حدود ۸۰ درصد از منابع آب کشور به دلیل ضعف ساختار و تاسیسات سنتی و فرسوده کشاورزی در حوزه کشاورزی استفاده می شود در حالیکه می توان با مدیریت بهینه، حمایت از برنامه های توسعه آبیاری نوین و پشتیبانی از بهره برداران از هدر رفت این منابع ارزشمند جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: در مدت پنج سال برنامه سوم توسعه، چهار سال دولت نهم و در دولت دهم به ترتیب مساحت زمین های تحت پوشش آبیاری تحت فشار ۲۱۵ هزار هکتار، ۲۹۰ هزار هکتار و ۳۶۱ هزار هکتار بوده است.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه ایجاد و اصلاح شبکه های آبیاری مزارع در زمان های یاد شده به ترتیب ۶۸ هزار هکتار، ۸۵ هزار هکتار و ۱۸۶ هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است.

خشنود ادامه داد: با حمایت و راهبری سیاست های دولت نهم ۱۰ هزار کیلومتر لوله گذاری در مزارع کشاورزی به منظور انتقال آب و در دولت دهم ۱۴ هزار کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی پیش بینی و اجرای برنامه های زیربنایی در حوزه کشاورزی به عنوان بخش مهم تولید و امنیت غذایی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: طبق قانون به هر میزان که در طرح های آبخیزداری، آب صرفه جویی شود آن منطقه می تواند به همان میزان آب استحصال کند و استان مرکزی باید در این خصوص پیشرو باشد.

ک/۳

۸۱۴۸/۵۰۷**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۲۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.