مذاکرات قراردادی “صادرات گاز ایران” به بصره ٢ هفته دیگر نهایی می گردد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با هدف “صادرات” روزانه ۵٠ میلیون مترمکعب گاز؛

معاون وزیر برق عراق از مذاکره برای نهایی شدن قرارداد واردات گاز از ایران برای تامین برق نیروگاه های بصره تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: اولین واردات گاز بغداد از ایران با ظرفیت هفت میلیون مترمکعب نیمه اول سال آینده انجام خواهد شد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، عادل حمید مهدی در حاشیه دیدار با مدیرعامل شرکت ملی صادارت گاز ایران  گفت: بر اساس آخرین مذاکرات انجام شده میان وزیران نفت ایران و عراق در ماه قبل، توافق شد خط لوله تازهی برای صادرات گاز به عراق (بصره) طراحی و احداث شود.  
 
وی اظهار داشت: در این نشست زمینه های مورد نیاز و پیش نیازهای قرارداد صادرات گاز به بصره مورد مذاکره قرار گرفت تا این قرارداد هر چه سریعتر امضا شود.
 
معاون وزیر برق عراق، مذاکره در خصوص قرارداد یی پی سی ساخت خط لوله در بخش عراقی (از سوی پیمانکار ایرانی) را از دیگر محورهای مذاکره با طرف ایرانی خواند و با اعلام این که ظرفیت خط لوله صادرات گاز به بغداد به ۴٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است، گفت: پیش بینی شده است قرارداد صادرات گاز به بصره نیز بر اساس روازنه ۵٠ میلیون متر مکعب گاز نهایی شود.
 
به گزارش ممتاز به نقل از شانا، تنوع بخشی در مسیرهای انتقال گاز به اروپا از مزایای انعقاد قرارداد صادرات گاز ایران به عراق است. با امضای قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد، علاوه بر مسیر ترکیه برای ترانزیت گاز به اروپا، مسیر عراق – سوریه نیز به عنوان گزینه دوم مطرح است؛ این موضوع در دولت ها و پارلمان های عراق و سوریه مطرح و موافقت آنها اخذ شده است که بر این اساس نه تنها با ترانزیت گاز ایران از کشورهای یاد شده، درآمدی برای این کشورها ایجاد خواهد شد، بلکه قدرت چانه زنی ایران نیز برای صادرات گاز به اروپا افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.