مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حسن کسایی برگزار شد

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم که به همت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موزه موسیقی از ساعت ۱۷ آغاز شد اهالی موسیقی یاد و خطره استاد حسن کسایی را گرامی داشتند.

در ابتدای این مراسم نماهنگی که در آن بیوگرافی استاد حسن کسایی به همراه عکس هایی از دوره های مختلف زندگی این هنرمند گنجانده شده بود برای حاضران به نمایش درآمد.

پس از قرائت شعری از شفیعی کدکنی توسط مجری برنامه، مهدی الهی قمشه ای به عنوان اولین سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و درباره کسایی گفت: ما در این دنیای بی قرار و بی ثبات نیازمند ثبات و قرار هستیم؛ این نیاز توسط موسیقی پاسخ داده می شود چرا که خبر از عالمی دیگر دارد.

وی افزود: ساز کسایی همیشه تسلی بخش بوده است؛ دلیل اصلی این خاصیت صدای نی استاد کسایی نیز این بوده که او به واسطه موسیقی، از پشت پرده اسرار خبردار می شد و از اسرار خبر می داد.

قمشه ای همچنین گفت: اینها همه تاکید بر قدسی بودن موسیقی دارد؛ مولانا موسیقی را امری قدسی می دانست و بارها به آن اشاره کرده بود ، از همین رو است که می گویند عوالم دیگری وجود دارد و این موسیقی است که دست یافتن به آن عوالم را میسر می کند.

در ادامه این مراسم خلیل کسایی(فرزند استاد کسایی) به همراه محمود رفیعیان(نوازنده تنبک) به روز صحنه آمدند تا قطعاتی را برای حاضران در سالن اجرا کنند.

پس از این بخش همایون خرم به عنوان سخنران بعدی به روی سن آمد و درباره زنده یاد کسایی گفت: ملک الشعرای بهار قطعه ای با این مطلع دارد که می گوید از ملک ادب…» ؛ من این گفته بهار را تعمیم می دهم و می گویم از ملک هنر حکم گزاران همه رفنتند.

همایون خرم همچنین گفت: گزینش حقیقی را مردم انجام می دهند؛ از این رو لازم می دانم ابتدا به مردم و ملت ایران درگذشت استاد کسایی را تسلیت بگویم که از سوی همین مردم استاد کسایی برگزیده شده بود ، سپس به اهالی موسیقی و خانواده استاد کسایی این ضایعه را تسلیت می گویم که برای او زحمات بسیاری کشیدند.

این آهنگساز پیشکسوت در ادامه افزود: بنده نام حسن کسایی را ‘احیاء کننده ساز نی در موسیقی ایرانی ‘ گذاشته ام چرا که تاثیر این مرد بزرگ بر ساز نی در موسیقی ایرانی به واقع باعث احیاء دوباره این ساز شد.

در ادامه این مراسم، از آخرین آلبوم استاد کسایی با عنوان’نای جان’ رونمایی شد و از رضوان مجلسی پور همسر استاد کسایی نیز تجلیل به عمل آمد.

‘حسن کسایی’ استاد و نوازنده پیشکسوت ساز ۲۵ خرداد ماه سال جاری در سن ۸۴ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشت .

فراهنگ ** ۹۲۵۲ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۷۵۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.