مراقبت‌های پوست در دوران بارداری

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر فیروز، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

در دوران بارداری تغییرات خاصی در بدن صورت می‌گیرد؛ بخشی از این تغییرات، شیمیایی است (به دلیل حفظ جنین سطح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند) بخشی هم به علت تغییرات فیزیکی است و زمانی که جنین رشد می‌کند در درون بدن پوست آن منطقه کشیده و موجب ترک‌های شکمی یا تیرگی پوست می‌شود.

در نواحی دیگر مانند سینه یا ران هم این علائم دیده می‌شود و ممکن است صورتی رنگ و با خارش همراه باشد که به مرور زمان رنگ خود را از دست می‌دهد و سفید می‌شود و به صورت ترک چروکیده خود را نشان می‌دهد. عامل اصلی ایجاد ترک‌ها در درجه اول تغییرات ژنتیکی و هورمونی دوران بارداری و سپس به علت تغییرات فیزیکی است.

هیچ روش پیشگیری صددرصدی برای ترک پوست در دوران بارداری وجود ندارد. به‌رغم وجود محصولاتی که در بازار تبلیغ شده، از نظر علمی کارایی هیچ کدام از آنها ثابت نشده است. چرب کردن با روغن زیتون هم نتوانسته از این مشکل جلوگیری کند.

خیلی از این ترک‌های پوستی بعد از بارداری خودبه‌خود از بین می‌رود و اگر از بین نرفت بعد از گذشت زمان می​توان از روش‌های دارویی یا فیزیکی مانند لیزر کمک گرفت.

خانم‌هایی که ترک‌های پوستی در آنها زمینه خانوادگی دارد باید سعی کنند ​ از اضافه وزن ناگهانی خود جلوگیری کنند، چرا که تا حد زیادی به از بین رفتن ترک کمک می‌کند.

بنابراین باید یادآور شد بارداری سبب تغییرات هورمونی​ می‌شود که روی بدن و سپس روی پوست تاثیر می‌گذارد. پوست در دوران بارداری می‌تواند هر چیزی، از التهاب گرفته تا آکنه را تجربه کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.