مراقبت معنوی جزء اساسی عملکرد پرستاری است

۱۱خردادماه،
ممتاز نیوز : عطیه فقیهی، کارشناس ارشد آموزش پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: پرستار بودن چیزی فراتر از دانش یا انجام دادن مجموعه ای از مهارت ها و فنون حرفه ای است .مراقبت معنوی جزء اساسی عملکرد پرستاری است . پرستارانی قادر به ارایه مراقبت های معنوی می باشند که برای این مفهوم ارزش قایل بوده و در رابطه با آن آموزش دیده و توانایی خود جهت ارایه چنین مراقبت هایی را باور داشته باشند .

وی گفت: آموزش پرستاری نقش حساسی را در آماده ساختن پرستاران برای ارایه مراقبت های معنوی داراست. بسیاری از تحقیقات داخل و خارج ازایران نشان داده اند که با مراقبت معنوی، پیشرفت در بهبودی و افزایش رضایتمندی حاصل می گردد و به همان اندازه که پرداختن به نیازهای جسمی اهمیت دارد،توجه به نیازهای معنوی هم مهم بوده و در بهبودی بیمار نقش دارد. پرستاران فرصت دارند که از طریق ارتقاء سلامت معنوی و فراهم کردن محیطی برای بهبودی معنوی به هر بیماری کمک کنند.

فقیهی تصریح کرد: پرستاران باید به مفهوم مراقبت کل نگر متعهد باشند و اهمیت توجه به جنبه های جسمی،روانی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و معنی نیازها و مراقبت ها را بشناسند .شواهد نشان می دهد که چهار نیاز اول شناخته شده اند و در برنامه درسی تدریس و در مراقبت ها نیز اجرا می شوند اما حیطه مراقبت معنوی، نادیده گرفته و یا در بعضی کشورها به یک رهبر مذهبی تفویض می گردد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا لزوم پرداختن به ، آموزش و راهنمایی در مورد مراقبت معنوی، شفاف سازی در موردحد و مرز اخلاق حرفه ای و حریم شخصی ،حمایت از پرستاران در زمینه مسائل معنوی آن از سوی مسئولین و مدرسین دانشکده های پرستاری جدی به نظر می رسد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.