مرحله‌جدیدجایگزینی‌خودروهای ‌فرسوده

جام جم آنلاین: معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از آغاز ثبت‌نام جدید طرح جایگزینی خودروهای فرسوده وانت و سواری شخصی از بیست و ششم تیر (فردا)‌ خبر داد.

به گزارش جام‌جم، امیررضا رجبی با اشاره به این‌که تکلیف دولت در خصوص ارائه تسهیلات برای جایگزینی خودروهای فرسوده در برنامه پنجم توسعه نیز تنفیذ شده است، تصریح کرد: ثبت‌نام مرحله جدید طرح جایگزینی خودروهای شخصی و وانت‌های فرسوده از بیست و ششم تیر آغاز می‌شود.

در این طرح، دارندگان خودروهای سواری شخصی فرسوده مدل‌های ۵۶ تا ۶۸ می‌توانند به نمایندگی‌های مجاز سایپا در سراسر کشور مراجعه و با ارائه پلاک، نسبت به ثبت‌نام برای نوسازی خودروهای خود اقدام کنند.

به گفته رجبی، در طرح جدید برای سواری‌های فرسوده از طریق بانک‌های سپه، ملی و تجارت تسهیلاتی به میزان پنج تا هفت میلیون تومان با بازپرداخت پنجساله و نرخ سود عقود مبادله‌ای (۱۵ درصد)‌ اعطا می‌شود.

براساس این گزارش، همچنین در طرح جدید دارندگان وانت‌های فرسوده مدل‌های ۵۶ تا ۷۶ می‌توانند به نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های سایپا و بهمن مراجعه کنند. در طرح جدید برای جایگزینی وانت‌های فرسوده وام به میزان ۱۰، ۹ و هفت میلیون تومانی با بازپرداخت پنجساله و سود ۱۵ درصد پرداخت می‌شود.

رجبی ثبت‌نام در این طرح را رایگان اعلام کرد و گفت: با اجرای طرح تعاون و تکریم شهروندان ثبت‌نام به دو روش حضوری و اینترنتی انجام می‌شود.

به گفته معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، به دلیل محدود بودن ظرفیت واگذاری، در این مرحله از ۲۵هزار خودروی سواری شخصی و ده هزار وانت‌بار ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و دوره تحویل خودروها طی ۲۰ روز تا یک‌ماه صورت می‌گیرد.

همچنین در این مرحله تحویل خودروی فرسوده از در منزل با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار ریال امکان‌پذیر است که صاحبان این نوع خودروها می‌توانند تقاضای خود را به شماره تلفن ۴۲۸۴۷ـ۰۲۱ اعلام یا به شماره ۳۰۰۰۴۰۴۷ پیامک کنند.

پس از حضور ماموران در محل، کارتی به صاحبان خودرو داده می‌شود که با تائید پلیس راهور خودرو اسقاط و مبلغ تعیین شده خودرو در کارت افراد شارژ می‌شود.

به گفته رجبی، طرح تعاون و تکریم در حال حاضر به صورت آزمایشی در سه استان انجام می‌شود که پس از پایان دوره آزمایشی در سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود.

در طرح آزمایشی تاکنون ۴۰۰۰ نفر شرکت کرده‌اند. در حال حاضر تعداد ۴۵۰ هزار خودروی وانت فرسوده در کشور وجود دارد.

از ابتدای سال تاکنون ۴۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده و هدف‌گذاری جایگزینی خودروی فرسوده برای سال‌جاری ۲۵۰ هزار دستگاه ذکر شده است.

تولید خودروهای دوگانه‌سوز نصف شد

در همین حال خبر دیگری حاکی است تولید انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز در سه ماه نخست امسال بیش از ۴۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، براساس آمار انجمن خودروسازان ایران، در بهار امسال تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز با کاهش ۴۶٫۷ درصدی به ۳۰ هزار و ۴۹۹ دستگاه رسید.

تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز در شرکت ایران خودرو با کاهش ۵۵٫۷ درصدی به ۲۴ هزار و ۹۸۱ دستگاه رسید. تولید سواری‌های دوگانه‌سوز در شرکت پارس خودرو نیز در سه ماهه امسال با افت ۳۵٫۲ درصدی، ۴۶۳ دستگاه اعلام شد.

این در حالی است که تولید سواری‌های دوگانه‌سوز در سایپا برخلاف دو شرکت دیگر در سه ماهه اول سال افزایش یافته و به ۵۰۵۵ دستگاه رسید. در مجموع در خرداد امسال‌ تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز با کاهش نزدیک به ۴۴ درصد بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۹ دستگاه شد.

در سال ۱۳۹۰ نیز تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز در کشور با کاهش ۴۴٫۱ درصدی به ۱۸۱ هزار و ۳۶۴ دستگاه رسیده بود.

کاهش تقاضا، افزایش قیمت سی.ان.جی و حوادث انفجار مربوط به مخزن‌های غیراستاندارد برخی خودروهای تبدیلی کارگاهی از جمله دلایل کاهش تولید این دسته از خودروها عنوان شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.