مرسی: ترکیه از اولین حامیان انقلاب مصر بود/ هشدار اردوغان نسبت به حمایت از نظام اسد

رئیس جمهوری مصر در اظهاراتش در کنفرانس حزب حاکم ترکیه با تاکید بر وجود تاریخ روابط طولانی میان ترکیه و مصر تاکید کرد: عدالت و صلح از رسالت‌های مشترک و اهداف ملت مصر و ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر امروز (یکشنبه) در سخنانش در کنفرانس حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه، تاکید کرد: ملت مصر و ترکیه روابطی تاریخی، عمیق و طولانی داشته‌اند.

وی گفت: دو ملت برادر و دوست ترکیه و مصر رسالت‌های مشترک زیادی را دارند که صلح و ثبات از جمله آنهاست.

مرسی در ادامه تاکید کرد از جمله اهداف و رسالت‌های مشترک ترکیه و مصر آزادی، عدالت، مردم سالاری، دموکراسی و صلح است که همه جنگ‌ها با آن پایان می‌یابد.

رئیس جمهوری مصر همچنین حمایت از ملت‌های سرکوب شده چون فلسطین و سوریه را برای رسیدن به آزادی از جمله اهداف و رسالت‌های مشترک مصر و ترکیه خواند.

وی گفت: ایستادگی در برابر ظلم و تبعیض و استبداد از سوی هر قدرتی که باشد چه در شرق و چه در غرب از اهداف مشترک ملت برادر ترکیه و مصر است.

محمد مرسی همچنین تاکید کرد: دولت ترکیه از اولین کشورهای حامی انقلاب مصر بود چرا که اردوغان اولین نخست وزیری بود که پس از پیروزی انقلاب مردم مصر به این کشور تبریک گفت و عبدالله گل نیز اولین رئیس جمهوری بود که پس از پیروزی انقلاب به قاهره سفر کرد.

مرسی عنوان داشت: اولین تبریک پس از انتخابات ریاست جمهوری و ادای سوگند از سوی وزیر امور خارجه ترکیه به من تقدیم شد و این خود نشان دهنده احساسات مشترکی چون برادری و دوستی میان مردم مصر و ترکیه است.

مرسی در ادامه گفت: مردم ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه که ریاست آن را رجب طیب اردوغان به عنوان کسی که جهان به وی به دیده احترام می‌نگرد برعهده دارد قادرند تا به خواسته‌های خود با اراده‌ای آزاد دست یابند.

از سوی دیگر، اردوغان نیز در این کنفرانس از ایران، چین و روسیه خواست حمایت‌شان را از نظام سوریه پایان دهند.

وی هشدار داد که تاریخ هرگز چنین موضع‌گیری را نخواهد بخشید.

اردوغان اظهار داشت: ما از ایران، روسیه و چین می‌خواهیم که بار دیگر در موضع‌شان بازنگری کنند چرا که تاریخ هرگز کسانی را که در کنار نظام‌های “سنگدلی” ایستاده‌اند، نخواهد بخشید.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.