مرندی: غرب برای ارتقای منافع خود از ان پی تی استفاده ابزاری می‌کند

ایران > سیاست‌خارجی
به گزارش پرس تی‌وی یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید قدرت‌های غربی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) در راستای ارتقای منافع خود استفاده می‌کنند.

به گزارش پرس تی وی: پروفسور محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران روز جمعه (۱۸ اسفند) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت :«خب، آن‌چه که کشورهای غربی در تلاشند انجام دهند تغییر در قوانین ان پی تی است تا غنی‌سازی اورانیوم فقط در کشورهای معدودی چون امریکا و هم‌پیمانانش صورت گیرد».

وی افزود امریکا و متحدانش می‌خواهند همه کشورهای مستقل را به غرب وابسته کنند و چنین کشورهایی را از دستیابی به صنایع دارای فناوری پیشرفته بازدارند.

مرندی تاکید کرد :«بنابراین اساسا غرب و کشورهای مهم و کلیدی جهان می‌توانند بقیه دنیا و یا هر کشور دیگری را با اجتناب از دادن سوخت هسته‌ای به اسارت خود درآورند.»

وی همچنین با اشاره به سخنان اخیر محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت جمهوری اسلامی، انحصارطلبی غرب در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را نمی‌‎پذیرد.

مرندی خاطرنشان کرد :«واضح است که ایران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت زیرا در وهله اول ایران خود به اورانیوم برای انرژی و تولید برق و نیز ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی نیازمند است و از سوی دیگر چنین اقدامی به منزله تعدی به حقوق کشورهای مستقل محسوب می‌شود.»

خزاعی روز پنج‌شنبه (۱۷ اسفند) در نشستی که برای بررسی مواضع جنبش غیرمتعهدها (نم) در «کنفرانس بررسی ان پی تی» در مقر سازمان ملل برگزار شد گفت تغییرات آتی در ان پی تی باید فارغ از استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز با هدف تقویت تعهدات امضاکنندگان این پیمان به خلع سلاح هسته‌ای صورت بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که چنین تغییراتی نباید به مانعی تازه در راه دستیابی امضاکنندگان ان پی تی به فناوری هسته‌ای تبدیل شود.

خزاعی افزود ایران معتقد است هر گونه باز تفسیر گزینشی «از حقوق و تعهدات کشورها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و بررسی ان پی تی باید به صورت کارآمد و شفاف صورت بگیرد.»


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.