مزایای نوسازی حمل​ونقل بین​شهری

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 مزایای نوسازی حمل​ونقل بین​شهری

مزایای نوسازی حمل​ونقل بین​شهری

ممتازنیوز: رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست محیطی را از جمله مزیت های نوسازی ناوگان حمل ونقل بین شهری عنوان کرد.

به گزارش ممتازنیوز، داود کشاورزیان در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات نامطلوب کند شدن نوسازی ناوگان بر صنعت حمل ونقل، افزود: با وجودی که روند نوسازی ناوگان حمل و نقل بنا به کمبود منابع مالی مدتهاست کند شده، اما هم اکنون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با هدف افزایش ایمنی و صرفه جویی در مصرف سوخت، نوسازی ناوگان را به عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار داده است.
وی تصریح کرد: با وجودی که براساس قانون مدیریت حمل و نقل عمومی قرار بوده بخشی از درآمدها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری اختصاص یابد، پیش بینی نادرست درآمدها و هزینه ها، اجازه نداده تاکنون از این محل منابعی برای نوسازی ناوگان بین شهری، اختصاص یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه نوسازی ناوگان حمل ونقل بین شهری هم اکنون در مرحله کارشناسی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای قرار گرفته، پیش بینی کرد: طی سه هفته آینده ارزیابی دقیقی ازسهم این سازمان در نوسازی ناوگان بین شهری تعیین شود.
کشاورزیان با اشاره به مزیت های نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری، افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری مزیت های زیادی دارد که صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از کاهش آلودگی هوا از آن جمله است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: هرچند ناوگان اتوبوس های مسافربری در کشور در حال حاضر تا حدودی از نظر تعداد و سن در مرحله قابل قبولی قرار دارد اما نوسازی ناوگان مینی بوس و کامیون بسیار ضروری به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای یادآور شد: استفاده از ناوگان قدیمی همواره سبب افزایش مصرف انرژی در کشور شده به طوری که اگر دولت نوسازی ناوگان را از محل صرفه جویی ها مورد توجه جدی قرار دهد، اصل سرمایه گذاری های صورت گفته در این بخش به سرعت بازخواهد گشت.
وی درباره تلاش دولت برای تحقق نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور افزود: با وجودی که در قانون هدفمندی یارانه ها تدابیر لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل پیش بینی شده اما اعتبارات تخصیصی به این بخش در حدودی نیست که صاحبان خودروهای سنگین ترغیب به نوسازی وسایط نقلیه خود شوند.
کشاورزیان ابراز امیدواری کرد: پس از تبیین مسئله و تعیین میزان اعتبارات دولتی و افزایش سهم تسهیلات، تمایل به نوسازی ناوگان حمل و نقل بیشتر شود.
توجه به عمر ناوگان و ترکیب سنی کامیون های موجود میزان هدررفت منابع کشور، وضعیت درآمد کامیون های فرسوده، میزان افزایش درآمد کامیون ها پس از نوسازی ناوگان، میزان خسارت دولت و مصرف کنندگان خدمات و کامیون داران در شرایط استفاده از خودروهای فرسوده و غیره برخی از دلایل مختلف توجه این سازمان به نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان شده است.
افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست برای مردم و صاحبان بار و کالا،کاهش ظرفیت های تولید،تجارت و اشتغالزایی در اقتصاد ایران، افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات زیاد، کاهش توجیه اقتصادی و بهره وری در بخش حمل و نقل، مشکلات ایمنی و ترافیکی جایگاه نامناسب ناوگان حمل و نقل ایران در شبکه ترانزیتی منطقه، افزایش زمان سفر و حمل و نقل بار و کالا، خسارت رساندن به زیرساخت های حمل و نقل در بنادر، جاده ها و محل های نقل و انتقال کالا و غیره تنها بخشی از خسارات و هزینه های مربوط به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای است.
براساس مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سن فرسودگی برای ناوگان باری ۲۵ سال تعیین شده است اما نقطه هدف رسیدن به سن متوسط ۱۰ سال است.
براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۹۱ هزار کامیون فرسوده بالای ۲۵ سال در ناوگان حمل و نقل جاده ای موجود است که در مقایسه با درآمد و هزینه مصرف سوخت کامیون های نو، سالانه خسارتی معادل ۲۸۴۰ میلیارد تومان نصیب دولت و صاحبان کامیون های فرسوده می کنند.
براین اساس هزینه اضافی حاصل از مصرف سوخت بیشتر و کاهش درآمد هر کامیون فرسوده سالانه ۳۱ میلیون تومان به اقتصاد ملی خسارت وارد می کند که با جایگزینی هر کامیون نو تنها از محل صرفه جویی سوخت و اضافه درآمد خودروی نو می توان سه ساله معادل ۹۳ میلیون تومان منابع ایجاد کرد.
طی سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت انواع خودرو، خروج خودروهای فرسوده برای دارندگان آنها با توجیه اقتصادی همراه نبوده است.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.