مستحکم نبودن دیواره کانال علت اصلی جاری شدن سیل در مترو بوده است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، ‘خسرو ارتقایی’ روز یکشنبه در خصوص علت جاری شدن سیل در مترو تهران، اظهار داشت: بارش تگرگ دو هفته پیش در تهران و سیلابی که روان شد، به لحاظ میزان دبی در رودخانه فرحزاد و سایر رودخانه ها در سیل برگردان غرب تهران، بسیار پایین بوده است.

وی تصریح کرد: این سیلاب خیلی کمتر از سیلاب های ۲۵ سال گذشته بوده است و به عبارت دیگر میزان بالای آب، موجب بروز آن حادثه و مشکلاتی که در مترو به وجود آمده، نشده است.

ارتقایی افزود: متاسفانه به دلیل این که، حدود ۲۰۰ متر از طول دیواره این سیل برگردان به جای این که مانند سایر قسمت های این کانال دیوار مستحکمی باشد، با یکسری پانل های پیش ساخته بتنی احداث شده بود.

وی گفت: این امر موجب شده است که به علت بالا آمدن آب، نفوذ آب از درز بین پانل ها و گودبرداری بیش از ۲۰ متر که پشت این قسمت برای احداث ایستگاه جدید مترو انجام شده بود، سیل از مسیر اصلی منحرف و به داخل گودال بیاید و آن مشکلات فراوان را به وجود آورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اظهار داشت: در نشستی که در کمیسیون عمران مجلس با حضور نمایندگان شهرداری تهران، وزارت کشور، وزارت نیرو و سایر دستگاه های ذیربط ترتیب یافت، اعلام شد که مشکلات پیش آمده، ناشی از سیلاب نابه هنگام یا افزایش بیش از حد معمول سیلاب نبوده است و عمده آن مربوط به مقاوم نبودن دیواره کارگاه مترو بوده است.

به گفته وی، هنگامی که در جایی عملیات ساختمانی در حال اجرا است، باید تمهیدات لازم برای حفاظت از کارگاه وجود داشته باشد.

وی افزود: این کارگاه با توجه به این که، در فاصله پنج متری کانال سیل برگردان غرب ساخته شده بود، قرار دارد و باید با دیوار مقاوم حفاظت شود.

به گفته ارتقایی، این پانل های بتنی بدون پی گذاشته شده بود که به هیچ وجه مقاوم نبوده و موجب شده است تا حجم سیل به داخل کارگاه مترو بیاید.

وی در خصوص احتمال وقوع سیل به علت تشدید بارش ها در فصل بهار، گفت: هشدارهای لازم از روزهای پایانی سال ۹۰ و فروردین ماه چه در رسانه ها و چه از طریق استانداری تهران و فرمانداری ها به مجموعه تحت پوشش آب منطقه ای تهران در رابطه با این که مردم از رفتن به حاشیه رودخانه ها و تجاوز به حریم بستر رودخانه ها خودداری کنند و نزدیک نشوند، داده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که در زمان کنونی میزان آبی که در رودخانه جاجرود، رودخانه کرج و رودخانه طالقان در بالا دست سد طالقان جریان دارد، مقدار دبی قابل توجهی است و گاهی به حدود ۵۰ تا ۶۰ متر مکعب در ثانیه در پایین دست سدها رسیده است و حتی در پیک بارانی گاهی تا ۷۰ مترمکعب در پایین دست سدها است، لازم است هشدارها بیش از گذشته جدی گرفته شود.

اقتصام**۲۰۲۴**۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۴۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.